Ingeniør Ferdinand Porsche fikk 1934 i oppdrag av Adolf Hitler å konstruere en tysk folkebil. Produksjonen ble finansiert ved forskuddsbetaling fra tusenvis av tyskere og kom i gang i 1938 i den nyoppførte fabrikken i Wolfsburg. Selv om noen få sivile biler ble produsert før og under andre verdenskrig, ble krigsproduksjon prioritert, og fabrikken i Wolfsburg produserte blant annet de militære kjøretøyene Kübelwagen og den amfibiske Schwimmwagen.
Med britisk hjelp ble produksjon av Type 1 igangsatt i 1946. Den ble senere kjent som Käfer («bille»), i engelsktalende land kalt Beetle, i Norge Bobla eller folkevogn. Bilen ble en enorm suksess og var på sitt høydepunkt ved slutten av 1960-årene verdens mest solgte bil. Den gjennomgikk stadige forbedringer og utviklinger, men beholdt sitt særpreg. I 1972 ble T-Fordens rekord på 15 millioner solgte eksemplarer av samme modell slått, samtidig var det klart for ledelsen i Volkswagen at utvalget måtte moderniseres og utvides.
Volkswagen hadde også i 1950 lansert Type 2, et kombikjøretøy som kunne leveres som varebil, lett lastebil og en rekke andre varianter. Som minibuss var den kjent som folkevognbuss.
Volkswagen lanserte i 1961 Type 3, som var en todørs kupé med stort sett samme plattform som folkevognen men med et nytt karosseri med noe mer innvendig plass. Type 3 ble levert med modellnavnene VW 1500 og VW 1600, som Variant stasjonsvogn, og VW 1600 med fastback-karosseri. I alt ble 2,5 millioner Type 3 produsert frem til 1973. Disse var egentlig videreutviklinger av folkevognen.
I 1968 lanserte Volkswagen Type 4, med modellnavnene VW 411 og fra 1972 VW 412. Dette var Volkswagens første firedørs sedan, med forlenget plattform og karosseri. Begge modellene ble også levert som Variant stasjonsvogner. I alt ble omkring 355 000 Type 4 produsert frem til 1974.
I 1965 hadde Volkswagen fått kontroll over Audi, og i 1969 kjøpt opp NSU. Basert på teknologi fra spesielt Audi lanserte Volkswagen en rekke forhjulsdrevne modeller med frontmontert motor. K70 (1970) kom først, men var egentlig en NSU lansert i 1969. Den var fulgt av de suksessfulle modellene Passat (1973), Golf (1974) og Polo (1975), som førte til at Volkswagen vokste til en av verdens største bilprodusenter.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.