Akseli Gallen-Kallela, finsk maler, elev av Adolf von Becker i Helsinki fra 1881. 1884–91 i Paris, der bl.a. Jules Bastien-Lepages naturalistiske bondemaleri gjorde inntrykk på ham, som i Kjerring med katt (1885). Malte også ypperlige Paris-motiver, gatescener osv.

Fra ca. 1890 søkte han inspirasjon i den finske sagn- og myteverden, først og fremst Kalevala, men også hos folkelige diktere som Aleksis Kivi. De første Kalevala-komposisjoner, Aino-triptykon (1889–91) i Ateneum, Helsinki, og Ilmarinen smir Sampo (1893), er ennå naturalistiske i sin form. Men etter at han 1894 hadde bygd sitt merkelige villmarksatelier i Ruovesi, fant han frem til en mystisk betont, dramatisk stilisert form, bygd på en symbolistisk fargevirkning og ekspressivt forenklet uttrykk, gjerne i matte temperafarger på grov duk. Kjente verker fra denne perioden er Sampos forsvarer (1896), Lemminkäinens mor (1897), Kullervo forbanner (1897–99), Joukahainen (1898), Kullervo drar i kampen (1901), Ved Tuonelas elv (1903) og Sampo røves (1905). Samme motivkrets behandlet han i de fantasifulle fresker i Finlands paviljong på verdensutstillingen i Paris 1900 og i Kullervo-fresken i Studenthuset i Helsinki 1901. Han utførte også dyptloddende portretter som det av moren (1896) og Symposion (ham selv, Sibelius og Kajanus, 1894).

Også som tegner, grafiker og illustratør, i glassmaleri og vev, tre- og metallkunst, arkitektur og skulptur gav Gallen-Kallela mangfoldige impulser til sin samtid, og han var representant for europeisk art noveau-stil i Finland. Hans største dekorative oppgave, freskene i Juselius-mausoleet i Pori (Björneborg), er delvis gått til grunne (skisser i Ateneum, 1902–03).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.