Ørsta-Volda lufthamn, Hovden, sivil, regional lufthavn på kortbanenettet. Lufthavnen ligger i Ørsta kommune, Møre og Romsdal, ca. 7 km nord for Volda tettsted og omkring 4 km sørvest for Ørsta tettsted. Lufthavnen ble åpnet i 1971.

30. juni 1971 foresto daværende samferdselsminister Reiulf Steen den offisielle åpningen av Ørsta-Volda lufthamn, Hovden. Imidlertid var dette nesten 40 år etter at det første flyet landet i området.

Flypioneren Gidsken Jakobsen landet i Volda med sjøfly sommeren 1934. Det sies at hun satte bygda på ende ved å tilby turistflyging noen dager. For ti kroner kunne de som ønsket det, få se bygda fra oven, og mange benyttet seg av muligheten med sjøflyet, som brukte Røysbrygga som sjøflyhavn. Fotograf Karl Kornberg var en av de som benyttet sjansen, og tok de første flyfoto man kjenner av Ørsta og Volda. Ryktet sier at Kornberg hang ut gjennom flydøra med fotoapparatet mens en annen holdt ham fast i beina, så han ikke skulle ramle ut.

I 1965 var det norske stamrutenettet hovedsakelig utbygget, men avstanden fra Ørsta og Volda til nærmeste flyplass var lang. Turen til Ålesund lufthavn, Vigra tok gjerne 2–3 timer med bil hver vei, og man var avhengig av ferje. Da Håkon Kyllingmark ble samferdselsminister i 1965, mente han at flyplassutbyggingen hadde tatt for lite hensyn til distriktene. Han gikk inn for å bygge et nytt rutenett som var mer tilpasset distriktene, basert på kortbaneflyplasser.

Ørsta og Volda kommuner nedsatte i februar 1968 et utvalg som skulle utrede mulighetene for en kortbaneflyplass for de to kommunene. Utvalget hadde som mandat å se på trafikkgrunnlag, lokalisering og kostnad. Utvalget pekte på området ved Hovdentjønna, sørvest for Ørsta, som det beste alternativet.

Stortinget vedtok 12. juni 1969 at Ørsta og Volda skulle få sin flyplass. Vedtaket kom sammen med flyplassene i Sogndal og Flora, slik at de skulle inngå i kortbanenettet mellom Bergen og Trondheim, sammen med flyplassen på Øyrane i Førde. Lufthavnene skulle stå ferdig allerede i 1971. Selv om gleden i distriktet var stor, var det mange som stilte spørsmål ved den korte anleggsperioden. Kommunene ble imidlertid enige, og gjorde i 1970 vedtak om bygging.

3. juli 1970 ble det ved kongelig resolusjon gitt konsesjon for bygging og drift, og ett år senere ble flyplassen i Hovdebygda åpnet for drift.

Helt siden starten i 1971 har Widerøe vært ruteoperatør på Hovden. De første 22 årene opererte de med Twin Otter, og fra 1993 faset de inn Dash 8. I en kort periode i 1986–1988 benyttet de også Dash 7, i tillegg til Twin Otter.

Den første tiden med Twin Otter fungerte rutene hovedsakelig som «materuter» inn mot Ålesund lufthavn, Vigra, men med overgang til Dash 8 ble rutene utvidet til å bli en større del av rutenettet. I dag går det flere ruter daglig mellom Oslo og Hovden.

I forbindelse med at Widerøe i 1986–88 benyttet Dash 7 i tillegg til Twin Otter, så man en vesentlig økning i trafikken, noe som førte til at passasjerterminalen ble byttet ut. Den opprinnelige terminalen ble bygget om til bruk for de ansatte ved lufthavnen, og så ble det bygget ny terminal for passasjerene.

I 2008 åpnet Eiksundtunnelen, som ga kommunene Herøy, Ulstein og Hareid fastlandsforbindelse. Dette førte til at øyfolket i kommunene fikk vesentlig kortere reisevei til lufthavnen på Hovden, noe som førte til en kraftig vekst i trafikktallene.

Før åpningen av Ørsta-Volda lufthamn benevnte Luftfartsdirektoratet konsekvent alle flyplasser med rutetrafikk i Norge som «lufthavn». Ikke langt fra den nye flyplassen for Ørsta og Volda kommuner lå hjemplassen til Ivar Aasen, og på samme sted som flyplassen nå ligger, var en annen nynorsk dikter født; Anders Hovden.

Volda kommune viste derfor Luftfartsdirektoratet til det lokale vedtaket om at man skulle benytte «lufthamn», og gjorde samtidig oppmerksom på at «lufthavn» kunne oppfattes som en hån mot livsverket til Ivar Aasen. Direktoratet valgte å gi etter, og navnet ble derfor Ørsta-Volda lufthamn.

  • 8. mai 2018 styrtet et mikrofly hardt i bakken rett etter avgang fra flyplassen. 2 personer ble lettere skadd.
  • Passasjerer (inkl. transitt) 2017: 111 278
  • ICAO: ENOV
  • IATA: HOV
  • Betjening: AFIS
  • Rullebane (TODA): 1130/1130 meter

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.