Twin Otter, de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, tomotors regionalt passasjerfly og transportfly med kortbaneegenskaper (STOL-fly).

Twin Otter fløy første gang 20. mai 1965, og var i bruk fra 1966. 844 fly produsert ble frem til 1988. Produksjonen er gjenopptatt av selskapet Viking Air, som leverte det første nyproduserte flyet i 2010 og ved midten av 2015 hadde levert i alt 75 nye Twin Otter.

I Norge var Twin Otter blant annet i bruk fra 1968 til 2000 hos Widerøe's Flyveselskap, som på det meste hadde 14 fly av typen. Luftforsvaret fikk 1967 levert fire DHC-6-100 Twin Otter, og ytterligere én DHC-6-200 i 1973 etter en tragisk ulykke 11. juli 1972 hvor en av de originale maskinene havarerte på Grytøya med tap av hele mannskapet og 14 passasjerer, den alvorligste flyulykken i Luftforsvarets historie. Ytterligere et fly gikk tapt i en alvorlig ulykke 29. oktober 1990, de tre gjenværende flyene ble faset ut i 2000.

DHC-6 Twin Otter kan ta opptil 20 passasjerer og klarer seg med en startbane på 400 m. Det er utstyrt med to Pratt & Whitney Canada PT6A turbopropmotorer med en ytelse på opptil 460 kW hver. Vingespenn 19,81 m, lengde 15,77 m, maksimal startvekt 5670 kg, marsjfart opptil 338 km/t, rekkevidde 1297 km med en nyttelast på 1135 kg (spesifikasjoner for DHC-6-300 Twin Otter).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.