Twin Otter, de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, tomotors regionalt passasjerfly og transportfly med kortbaneegenskaper (STOL-fly).

Twin Otter fløy første gang 20. mai 1965, og var i bruk fra 1966. 844 fly produsert ble frem til 1988. Produksjonen er gjenopptatt av selskapet Viking Air, som leverte det første nyproduserte flyet i 2010 og ved midten av 2015 hadde levert i alt 75 nye Twin Otter.

I Norge var Twin Otter blant annet i bruk fra 1968 til 2000 hos Widerøe's Flyveselskap, som på det meste hadde 14 fly av typen. Luftforsvaret fikk 1967 levert fire DHC-6-100 Twin Otter, og ytterligere én DHC-6-200 i 1973 etter en tragisk ulykke 11. juli 1972 hvor en av de originale maskinene havarerte på Grytøya med tap av hele mannskapet og 14 passasjerer, den alvorligste flyulykken i Luftforsvarets historie. Ytterligere et fly gikk tapt i en alvorlig ulykke 29. oktober 1990, de tre gjenværende flyene ble faset ut i 2000.

DHC-6 Twin Otter kan ta opptil 20 passasjerer og klarer seg med en startbane på 400 m. Det er utstyrt med to Pratt & Whitney Canada PT6A turbopropmotorer med en ytelse på opptil 460 kW hver. Vingespenn 19,81 m, lengde 15,77 m, maksimal startvekt 5670 kg, marsjfart opptil 338 km/t, rekkevidde 1297 km med en nyttelast på 1135 kg (spesifikasjoner for DHC-6-300 Twin Otter).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.