Reserveoppdrift er den ekstra oppdriften som finnes i et skip, det vil si oppdriftspotensiale i vanntette rom over vannlinjen.
Faktaboks
- Også kjent som
-
restoppdrift, oppdriftsoverskudd
Et skip flyter på grunn av sin oppdrift, og denne oppdriften er alltid lik vekten av det vannet skipsskroget har fortrengt, også kalt deplasementet, etter arkimedesloven.
Det fortrengte vannvolumet fra et skipsskrog som ligger i vannet, er stort sett fortrengt av masse som er lettere enn vann, som regel luft. Hvis skipet får hull i skroget og fyller et rom med vann, eller mer last føres om bord, vil skipet bli tyngre og legge seg dypere i vannet. Samtidig som dette skjer vil også mer av skipets vanntette volum som tidligere var over vannlinjen, føres under vannlinjen. Dette volumet tilfører da mer oppdrift til skipet, som gjør at skipet fortsatt flyter selv om det er blitt tyngre.
Reserveoppdriften vil kompensere for økt vekt helt til dekkslinjen er i samme høyde som vannlinjen. Ved dette nivået vil sjøen fosse inn over dekk, som til slutt senker skipet.
Enkelte fartøy, gjerne fritidsbåter, har et skrog bygget av materiale med betydelig lavere massetetthet enn vann. Dette gjør at selve skrogmassen har reserveoppdrift, og kan holde en båt flytende selv når den er fullstendig fylt med vann.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.