Himmelfart, himmelreise, gjennombrudd til et nytt eksistensnivå som overskrider det menneskelige; midlertidig bortrykkelse i levende live eller endelig opphøyelse etter døden; kjent i forskjellige former i mange religioner.

Den vanlige religiøse forestillingen om himmelen som Guds bolig (se himmel) har ført til et bredt belagt fortellingsmotiv om himmelfart, himmelreise eller direkte opptagelse i himmelen. Dette kan være del av et mer omfattende nedstignings- og oppstigningsmotiv, slik at himmelfarten blir en tilbakereise. Innenfor dualistiske, platonsk inspirerte systemer, kan det dreie seg om sjelens tilbakereise til den åndelige, ideelle virkelighet, når den gjennom kunnskap eller døden er frigjort fra det jordiske legemets fengsel.

I jødisk apokalyptikk er det et vanlig motiv at åpenbaringsformidleren (Abraham, Elia, Moses, Henok, Jesaja, Baruk) stiger opp til himmelen for å bli innviet i guddommelige hemmeligheter. I disse tilfellene vender formidleren vanligvis tilbake til den jordiske virkelighet for å meddele hva han har sett.

En negativ variant av himmelreisene er fortellinger om himmelstormere som i menneskelig overmot og på eget initiativ prøver å nå himmelen. De går til grunne i forsøket på å overskride grensen mellom det menneskelige og det guddommelige.

I Bibelen finnes fortellinger om mennesker som tas opp til himmelen; de føres hjem til Gud for ikke å vende tilbake. Best kjent er fortellingen om profeten Elia som hentes i ildvognen (2 Kong 2). Beretningen om Kristi himmelfart (lat. ascensio) er en markering av at Jesus ikke lenger viser seg legemlig for disiplene, men er opphøyd til Guds side.

Forestillingen om at også Maria ble legemlig opptatt til himmelen (lat. assumptio) har vært en del av fromhets- og festtradisjonen i den romersk-katolske kirke siden tidlig middelalder og ble fastslått som dogme i 1950.

Profeten Muhammads himmelfart, se miraj.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.