Naturfag er obligatorisk fag i skolen i de fleste land gjennom hele skoleløpet, og lærere i naturfag har i lang tid hatt institusjoner og interesseorganisasjoner der man har vært opptatt av spørsmål av fagdidaktisk karakter. Under betegnelsen «science education» har man en lang internasjonal tradisjon. Sentrale forskere innen fag som fysikk, kjemi og biologi har i mer enn hundre år engasjert seg for mange av de problemstillingene som vi dag omtaler som fagdidaktiske, men naturfagdidaktikk som eget studie- og forskningsfag er av nokså ny dato.
I norsk lærerutdanning har man i lang tid hatt behandlet spørsmål som vi i dag kaller fagdidaktikk. Inntil tidlig 1970-tall ble det omtalt som «fagmetodikk», og var stort sett orientert mot den praktiske gjennomføringen av undervisningen. Etter hvert begynte man å bruke betegnelsen «fagdidaktikk», og tok opp de mer overordnede problemstillingene, slik de er beskrevet ovenfor.
Naturfagdidaktikk som eget akademisk fag ble opprettet ved Universitetet i Oslo fra rundt 1980 (se litteraturlisten), og er etter hvert blitt et eget studiefag både på master- og PhD-nivå ved flere universiteter både i Norge og de andre nordiske landene. Men bruker ofte betegnelsen realfagdidaktikk som en felles betegnelse for naturfagdidaktikk og matematikkdidaktikk.
Ved noen universiteter er slike studier knyttet til Utdanningsvitenskapelige fakultet, ved andre er det tilknyttet Matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Slik er det også internasjonalt, noe som illustrerer naturfagdidaktikkens tverrvitenskapelige karakter.
Naturfagdidaktikk, «science education» er i dag profesjonalisert og institusjonalisert. Det finnes en rekke tidsskrifter innen dette feltet, og det er også interesseorganisasjoner for forskere i naturfagdidaktikk, både på nasjonalt og internasjonalt nivå.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.