Wolfgang Klafki var en tysk pedagog og didaktiker, er en av vår tids betydeligste pedagoger innenfor tysk-kontinental didaktikk. Klafki har hatt innflytelse på utviklingen av norsk didaktikk.
Klafki stilte krav til innholdet i en undervisning som ville fremme dannelse hos elever. Han mente at læreren måtte velge ut fagstoff som både var konkret og grunnleggende. Samtidig skulle fagkunnskap ha i seg noe som var overordnet og viste forskjeller mellom fag. Slik kunne elever tilegne seg ikke bare konkret kunnskap, men også begreper å tenke og forstå med.
Klafki har formulert begrepet kategorial dannelse for å understreke at det er begreper som kan skape forståelse for samfunnet hos elever. Når elevene trenger inn i viktige begreper i fagene og kan forstå dem med sitt eget språk, da åpner verden seg for deres bevissthet.
Klafki-inspirerte pedagoger legger vekt på at undervisning i skolen må føre elever inn i begreper fra faginnhold og kunnskap. Fagdidaktikk får en viktig plass i pedagogikken ved siden av direkte erfaring fra lærernes verden. Her skiller Klafki seg fra John Dewey som i sin progressive pedagogikk la mer vekt på at skole og pedagogikk skulle være opptatt av enkeltindividets egen personlige vekst og problemløsende metoder.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.