Bjørg Brandtzæg Gundem er en norsk pedagog og har ved sin internasjonale forskningsinnsats i didaktikk og læreplanteori utvidet det norske pedagogikkmiljøets internasjonale faghorisont.
Bjørg Brandtzæg Gundem
Faktaboks
- født:
- 25. august 1927, Ålesund
Biografi
Brandtæg Gundem var ansatt som høyskolelektor ved Pedagogisk Seminar (1976–1979), og som amanuensis/førsteamanuensis (1979–1990) og professor (1991–1997) ved Pedagogisk Forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo.
Faglig kunnskapsposisjon
Brandtzæg Gundem var opptatt av både europeisk, tysk og amerikansk didaktikktradisjon, og viste til Chicago-professoren Joseph J. Schwab og de tyske didaktikerne Erich Weniger og Wolfgang Klafki. Schwab fornyet amerikansk didaktikk da han kritiserte psykologien, og i stedet anbefalte problematisering og overveielse som didaktisk tilnærming. Brandtzæg Gundem viste til formuleringen "forrang for praksis" som er hentet fra tysk åndsvitenskapelig pedagogikk. Didaktikkens oppgave skulle være å utforske undervisningsvirkeligheten, og praksisfeltet skulle ha forrang for forskning og teoribygging.
Vitenskapelige arbeider og formidling
Hun ble ansatt på Universitetet i Oslo først da hun var 52 år gammel, og har gjort en vesentlig innsats for pedagogikkfaget. I forskningsprosjekte Læreplan og fag (1989–1992) finansiert av Program for utdanningsforskning bidro hun i å trekke inn internasjonale forskere. Et stort internasjonalt prosjekt, Didaktik meets Curriculum, med tyske og amerikanske forskere oppsto ut fra en læreplankonferanse som ble arrangert i 1997. Sammen med Stefan Hopmann utga Brandtzæg Gundem en bok på bakgrunn av konferansen.
Brandtzæg Gundem har gitt ut lærebøker i pedagogikk og didaktikk, og noen av dem har kommet i flere opplag. Hun var tidlig ute med å gi fagdidaktikken en plass i pedagogikkfaget, og hun brakte inn synspunkter og idéer fra internasjonal pedagogikk. Hennes interesse for praktisk undervisning preget også lærebøkene hun skrev.
Bibliografi
- Skolens oppgave og innhold. En studiebok i didaktikk (1983)
- Engelskfaget i folkeskolen. Påvirkning og gjennomslag fra 1870-årene til først på 1970-tallet (1989)
- Læreplanpraksis og læreplanteori (1990)
- Mot en ny skolevirkelighet? Læreplanen i et sentralisrings-desentraliseringsperspektiv (1993)
Les mer i Store norske leksikon
Litteratur
- Westbury, I, Hopmann, S. & Riquarts, K. (Eds.) (2000). Teaching as a Reflective Practice. The German Didakik Tradition. London:Routledge
- B. B. Gundem, I Skagen, K. & Tiller, T. Fag – skole -samfunn: Innføring i fagdidaktikk (1983)
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.