Baugbølge
Vann må flyttes bort når skipet går i sjøen.
Av .
Lisens: CC BY 2.0
Andbølge
Andens bryst ploger vannet, og skaper en baugbølge.
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Baugbølge er bølgen som skapes i baugen av et fartøy i fart. Generelt dannes bølgen av et hvert objekt som er i fart i vannet, for eksempel en and eller en svømmer.

Faktaboks

Også kjent som

baugsjø

Baugbølgen formes fordi skipet ploger og skyver seg gjennom vannet, og er en av de sentrale motstandskomponentene til et skip. Baugens form, skipets dypgang, havbølger, hastigheten og vanndybden er avgjørende for baugbølgens form og størrelse. Denne bølgen representerer egentlig en mengde energi som er overført fra skipet, på bekostning av skipets framdriftsenergi. Dette betyr at jo større baugbølgen er, jo mer framdriftsenergi har en mistet. Bølgestørrelsen øker mer enn fartsøkningen, som vil si at en dobling av farten kan innebære en tre- til firedobling av bølgestørrelsen.

Ulike baugbølger

For eksempel er tankskip bygget brede, dype, har butte bauger og en høy blokkoeffisient. De er bygget slik på grunn av den tunge, flytende lasten, og maskinen er laget for å gi skipet opp til rundt 17 knops fart. En sterkere maskin og høyere fart er mulig, men energitapet i blant annet baugbølgen gjør at dette ikke lønner seg.

Containerskip kan være like store eller større enn tankskip, men kan gå fortere på grunn av lastens vekt, volum, og behovet for å levere varer hurtig til markedet. Derfor bygges de med en slankere baug, lavere blokkoeffisient og mindre dypgang, slik at de kan holde opp mot 25 knop. Hvis en observerer et tankskip og et containerskip i samme fart, vil en derfor se at baugbølgen til tankskipet er større enn containerskipets.

Ut fra hvordan skipet skal brukes, og den tenkte marsjfarten til skipet, bygges derfor skip slik at de lager den minst mulige baugbølgen ut fra skipets form. En viktig komponent for å kunne bryte og begrense denne bølgen er å bygge skipet med en bulb-baug.

Virkninger

Baugbølgen er vann som skyves og løftes for å gi plass til fartøyet. I området rundt baugen oppstår det derfor et overtrykk som gjør at baugen støter seg bort fra for eksempel et kaianlegg, eller støter bort et annet skip. Dette er en del av fartøyets bankeffekt og interferens, og kan være både en fordel og en ulempe for et skip i fart.

Kjølvannet, ofte beskrevet med det engelske wake, er et resultat av baugbølgen. Hvis denne er kraftig og høy, vil med andre ord skipet etterlate seg kraftig hekksjø. Slik sjø kan skade bryggeanlegg, andre båter og landkonstruksjoner. For spesielt store fartøy er det derfor viktig å avpasse farten når det for eksempel går inn en fjord. En rekke fritidsbåter som er bygget for planing skaper større baugbølge i 5-7 knop enn i 20 knops planing. Dette kommer av skrogets form som er bygget for planing i stedet for deplasement.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg