Bulb i baugen på et eldre lasteskip.

Artikkelstart

Bulb-baug er et kuleformet utspring ved nedre del av et større skips baug, ofte under eller rett på vannlinjen. Hensikten med denne konstruksjonen er å utnytte prinsippet om bølgeinterferens ved å skape en ekstra bølge, som bryter bølgene laget av selve baugen. Teknikken fungerer best på deplasementsskrog over 15 meter og kan redusere forbruket av drivstoff med opptil 20 prosent. Tilnærmet alle moderne skipsskrog har denne utformingen, og hver bulb er tilpasset skipets skrogkonstruksjon.

Faktaboks

Etymologi
engelsk bulb, ‘kule- eller pæreformet legeme’

Prinsippet for bulb-baug

Bulb i baugen på et cruiseskip.

Eldre skrog, eksempelvis gamle hurtigruteskip eller klassiske amerikabåter, har ikke en bulb i baugen. Når skipet beveger seg vil vannstrømmen treffe baugen og skroget. Energien fra denne bevegelsen vil skape en brytende bølge rett foran baugen, og energien fra vannmassen som presses bort oppstår i form av bølger langs skipets side. Når disse bølgene går langs skrogets vannlinje vil dette gjøre vannlinjen lengre, og friksjonen blir større, som fører til et økt energibehov for å flytte farkosten framover.

En bulb i baugen vil skyve bort vannet og lage et nytt bølgesystem foran baugen som lager det opprinnelige bølgesystemet. Når dette skjer vil bølgemønsteret fra bulben skape en interferens som virker som en motvekt til bølgene fra baugen. Resultatet er at bølgesystemene utlikner hverandre og vannlinjen rundt skroget vil være tilnærmet flat. Dette minsker friksjonen mot skroget og en behøver mindre energi fra motor for å holde samme fart.

Andre fordeler knyttet til bulb-baug

Bulb-baugen blir tilpasset skrogets form og størrelse i designprosessen. Målet med bulben er å redusere forbruket av drivstoff.

En bulb-baug skaper ekstra plass i skroget og kan ofte være et hensiktsmessig sted å plassere en baugpropell. Fartøy i offshoresektoren og marinen kan installere seismisk utstyr og annet målingsverktøy i dette rommet ved ulikt arbeid. Ekspedisjonsskipet til Jacques-Yves Cousteau, Calypso, hadde lysventiler i bulben slik at mannskapet kunne observere undervannsmiljøet fra dette stedet. I tillegg skaper en bulb ekstra oppdrift som kan kontrolleres med ballast slik at fartøyet stamper mindre i motgående sjø.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer (4)

skrev Brian Kristian Wennberg

Hei, kan noen si meg hvor gammel bulb-baugen er og hvem som fant den opp?

skrev Sverre Olav Lundal

Æra for oppfinninga skal den amerikanske sjøoffiseren David W. Taylor (1864 - 1940) ha fått. Han brukte bulb-baug i eit marinefarty som blei sett i teneste i 1910. Det skal ha vore døme på liknande konstruksjonar før det også, på slutten av 1800-talet.

svarte Brian Kristian Wennberg

Så ikke denne før nå! Takk for svar! Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at min farfar Jens Christian Wennberg (eller Kiil-Wennberg) konstruerte de første lasteskip med slik bulb-baug. Det kan ha vært da han jobbet i Borgestad rederier i Porsgrunn. Kan det stemme?

svarte Stig Arild Pettersen

Hei, Brian Kristian! Det har dessverre ikke lykkes oss å finne svar på spørsmålet ditt på Borgestads konstruksjon av bulb-baug. Vi har nå lagt inn en lenke til litteratur om bulb-baug som du kanskje kan ha interesse av å lese.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg