Atlanterhavsflygning, flygning tvers over Atlanterhavet, var flykonstruktørenes og flygernes store mål helt siden flygningens barndom. Slike flygninger fikk økt aktualitet etter at franskmannen Blériot 1909 hadde fløyet over Den engelske kanal og nordmannen Tryggve Gran over Nordsjøen 1914. Den første verdenskrig forsinket alle planer, men nesten i samme øyeblikk krigen var slutt, begynte konkurransen om å bli den første over Atlanteren, og alt mai 1919 fløy amerikaneren Read med et hydroplan fra Newfoundland via Azorene til Lisboa. Juni samme år fullførte britene Alcock og Brown den første direkte atlanterhavsflygning fra Newfoundland til Irlands vestkyst. Senere ble det gjort flere mislykkede forsøk, og et av dem kostet bl.a. den norske flyger Oskar Omdal livet. I mai 1927 gjennomførte amerikaneren Charles A. Lindbergh den første soloflygning New York–Paris. Måneden etter fløy nordmannen Bernt Balchen, en Fokker C2 ledet av admiral Richard Byrd, det første offisielle postflyet mellom USA og Frankrike, men pga tåke i Paris ble de nødt til å nødlande på stranden i Ver-sur-Mer, Normandie. Den første non stop atlanterhavsflygning i øst–vest retning – som pga. de atmosfæriske forhold var betydelig vanskeligere – ble for Sør-Atlanterens vedkommende utført av franskmennene Costes og Le Brix 1927 og for Nord-Atlanterens av tyskerne Köhl og Hünefeld og ireren Fitzmaurice 1928. Den første kvinne som fløy over Atlanterhavet, var amerikaneren Amelia Earhart 1928.

Lufthansa begynte 1934 regulær flytrafikk over Sør-Atlanteren, og 1939 ble det opprettet regelmessig trafikk mellom Southampton og New York. Reisetiden lå på ca. 20 timer.

Etter den annen verdenskrig etablerte flere flyselskaper ruter over Atlanterhavet, og reisetiden ble stadig kortere ettersom hurtigere fly ble satt inn. Første direkte transatlantiske flygning med jetfly foregikk 22. sept. 1950 da to amerikanske F-84 Thunderjet-jagerfly tilbakela ca. 5300 km på 10 timer 1 min. 1. sept. 1974 fløy et amerikansk rekognoseringsfly av typen SR-71 den 5584 km lange strekningen New York–London på 1 time 43 min. 56 sek. I 1976 startet ruteflygning over Sør-Atlanteren med det supersoniske passasjerfly Concorde, og 1. jan. 1983 fløy Concorde i rute strekningen London–New York på 2 timer 56 min. og 35 sek.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.