Vickers F.B.27 Vimy, britisk tomotors tungt bombefly (biplan) og passasjerfly. For sent ute til å delta i den første verdenskrig er Vimy mest kjent for den første flygningen over Atlanterhavet, ført av kaptein John Alcock og løytnant Arthur Whitten-Brown 14-15. juni 1919.

Vickers Vimy fløy første gang 30. november 1917, produsert fra 1918, operativt fra juli 1919. Faset ut av tjeneste som bombefly i 1929, men fortsatt i bruk som treningsfly og i andre sekundære roller helt frem til 1938. I alt ble omkring 230 Vickers Vimy produsert.

Den siste varianten, Vickers Vimy Mk IV, hadde et mannskap på tre, var utstyrt med to Rolls-Royce Eagle VIII tolvsylindrede V-motorer med en ytelse på 360 hk hver, to mitraljøser og kunne bære en bombelast på opptil 1123 kg. Vingespenn 20,47 m, lengde 13,27, lastet startvekt 5670 kg, topphastighet 166 km/t (spesifikasjoner for Vimy Mk IV).

Vimy Mk IV ble brukt til å frakte passasjerer, men Vickers F.B.27 Vimy Commersial var den eneste rendyrkede passasjerflyvarianten. Vimy Commersial fløy første gang 13. april 1919, første kommersielle ruteflygning begynte på strekningen Croydon-Brussel 9. mai 1920. I alt ble 44 Vimy Commersial produsert, hvorav 40 for Kina hvor det fløy regulære ruter fra 1. juli 1921, første gang på ruten Peking-Tsinan. Den siste ble levert til Sovjetunionen, utstyrt med Napier Lion motorer og regnes ofte som en Vernon prototyp.

Vimy Commersial kunne frakte 10 passasjerer, og var utstyrt med samme type motorer som Vimy Mk IV. Vingespenn 20,47 m, lengde 13,00 m, lastet startvekt 5670 kg, marsjfart 135 km/t, rekkevidde 720 km.

Militært ambulansefly, variant av Vimy Commersial. Fem ble produsert, senere ombygget til samme standard som Vickers Vernon.

Vernon var en miltær variant av Vimy Commersial og Vimy Ambulance, og ble opprinnelig utviklet og brukt som militært transportfly, men kunne ombygges til å bære bomber i felten. Den var utstyrt med to Napier Lion 12-sylindrede W-motorer med en ytelse på 450 hk hver. Den hadde samme dimensjoner som Vimy Commersial, men bedre ytelser med unntak av rekkevidde. I alt ble 55 Vernon produsert.

  • Mason, Francis K.: The British Bomber since 1914, Putnam Aeronautical Books, 1994
  • Angelucci, Enzo & Matricardi, Paolo: World Aircraft 1918-1935, Sampson Low, 1977
  • Andrews, C.F. & Morgan E.B.: Vickers Aircraft since 1908, Conway Maritime Press Ltd, 1989

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.