Vardø lufthavn, Svartnes
Widerøe sin Dash 8-103 har gjort unna kveldsanløpet ved Vardø lufthavn.
Vardø lufthavn, Svartnes
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Vardø lufthavn, Svartnes er en sivil regional lufthavn på kortbanenettet. Lufthavnen ligger i Vardø kommune, Finnmark fylke, og er den østligste i Norge. Lufthavnen ligger rundt tre kilometer vest for Vardø by.

Faktaboks

Også kjent som

Vuorean lentohamina

Historie

Vardø lufthavn, Svartnes
Vardø lufthavn, Svartnes
Vardø lufthavn, Svartnes
Lisens: CC BY SA 3.0
Vardø lufthavn fotografert i 1945. Her sees også tverrbanen, som ble anlagt under krigen.

Landingsplassen for fly ble opprinnelig etablert av det norske forsvaret som feltflyplass. I 1943 utvidet den tyske krigsmakten anlegget, og anla blant annet tverrbane for å kunne lande også fra øst. Under bygging ble flyplassen angrepet av åtte sovjetiske fly av typen Illushin II-2. Alle ble skutt ned.

Høsten 1943 stasjonerte okkupasjonsmakten en avdeling med jagerfly i Vardø. Disse skulle støtte tyske konvoier med forsyninger til Kirkenes. Tyskerne opprettet fengsel for sovjetiske krigsfanger på flyplassen. Angrepene fra Sovjetunionen fortsatte gjennom hele den tyske okkupasjonen, helt til tyskerne trakk seg ut av Finnmark i 1944.

Etter andre verdenskrig sto flyplassen ubrukt til 1950-tallet, da Forsvaret etablerte seg i Vardø. Flyplassen ble da renovert, og fikk to brakker som fungerte som passasjerterminal og tårn. Rullebanen ble markert med flyttbare rullebanelys. Luftforsvaret opererte militært mannskap til og fra Vardø med Twin Otter og Short Skyvan.

Sivil lufthavn

Terminalbygning og hangar ved Vardø lufthavn
Terminalbygning og hangar ved Vardø lufthavn
Lisens: CC BY SA 3.0
Vardø lufthavn
Vardø lufthavn
Lisens: CC BY SA 3.0
Fjernstyrt kontrolltårn ved Vardø lufthavn
Fjernstyrt kontrolltårn ved Vardø lufthavn
Lisens: CC BY SA 3.0

Direktør i Varang-Fly (senere Norving), Odd Bentzen, foreslo i 1966 å starte sivil drift ved Vardø lufthavn. Et utvalg ledet av fylkeskommunen anbefalte i 1966 at det skulle bygges sivil lufthavn i Vardø. I 1970 startet Norving med taxiflyvninger til Vardø med Britten-Norman Islander. I tillegg ble flyplassen trafikkert av ambulansefly. På slutten av 1970-tallet fikk Norving konsesjon til å fly taxiruteflyvninger mellom Båtsfjord, Vardø og Kirkenes lufthavn.

I 1984 startet oppbyggingen av sivil terminal og øvrig oppgradering av flyplassen. I 1987 fikk Vardø kommune konsesjon på drift av kortbanelufthavn. 6. april 1987 åpnet den oppgraderte flyplassen, og 1. juni 1987 startet ordinære ruteflyvninger med flyselskapet Norving.

Fra 1991 til 2000 opererte Widerøes Flyveselskap AS. Fra 2000 til 2003 hadde Arctic Air AS konsesjon på rutene ved lufthavnen, før Widerøe vant anbudet og overtok rutene igjen. Vardø lufthavn har flere daglige avganger, med forbindelse til stamflyplassen i Kirkenes, og øvrig rundt i fylket.

Fra oktober 2020 har kontrolltårnet ved Vardø lufthavn stått ubemannet, da lufttrafikktjenesten, som den andre i landet, ble overført til Avinors tårnsentral – Remote Tower Centre – i Bodø. All lufttrafikktjeneste ved lufthavnen utføres nå fjernstyrt fra denne sentralen.

Lufthavnens rolle under Kursk-ulykken

Trafikkutvikling (reisende inkl. transitt)

2015 30786
2016 32063
2017 30107
2018 29107
2019 29724
2020 17309
2021 24869
2022 27683
2023 29160
Kilde: Avinor AS

Den 12. august 2000 sank den russiske ubåten «Kursk» i Nordishavet. 118 personer omkom.

Under redningsaksjonen benyttet både det russiske og norske forsvaret Vardø lufthavn som utgangsbase, da dette var nærmeste flyplass til havaristedet. Flyselskapet Arctic Air opererte i denne perioden charterturer til ulykkesstedet med journalister fra CNN, BBC og flere representanter fra verdenspressen. Dette var omdiskutert, og det ble etablert en flyfri sone over havaristen.

Trafikkdata

  • ICAO lufthavnkode: ENSS
  • IATA lufthavnkode: VAW
  • Betjening: RTC (Avinor Remote Towers Centre i Bodø)
  • Rullebaner (TODA): 1145 / 1138 meter
  • Høyde: 12,8 meter over havet

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg