For å utnytte flyene bedre, ble det våren 2001 opprettet kommersielle ruter mellom Alta – Vardø og Kirkenes – Murmansk. Fra juli samme år åpnet selskapet søndagsavgang fra Alta – Lakselv, i samarbeid med Finnair, som opererte Lakselv – Helsingfors.
Da Guardair gikk konkurs i 2002, vant Arctic Air ettårskontrakt på drift av rute mellom Oslo og Fagernes, med to daglige avganger i hver retning. Også denne ruten ble operert med Dornier 228. Antall reisende på ruten økte med 18 prosent det året Arctic Air opererte.
Da det nye anbudet for perioden 2003–2006 ble utlyst i 2002 ble Widerøe for sterke, og vant anbudene som tidligere var operert av Arctic Air. Selskapets siste ruteflyging var 31. mars 2003. Da selskapet mistet tilskuddsrutene og ikke klarte å finne drivverdige ruter for kommersiell drift, valgte eierne å legge ned selskapet, og meldte oppbud i november 2003.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.