Arctic Air's Dornier 228-201 LN-AAO i Vardø
Arctic Air's Dornier 228-201 LN-AAO i Vardø
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Arctic Air var et norsk flyselskap, i drift fra 1996 til 2003. Selskapet bedrev i begynnelsen sjøflytransportFinnmarksvidda, men vant anbud og gjennomførte rutetransport mellom Vardø og Kirkenes fra 2000 til 2003. Selskapet var kjent som «The northernmost airliner in the World».

Historikk

Flyselskapet ble etablert av næringslivsinteresser i Kautokeino i 1996. Arctic Air AS opererte i begynnelsen to Cessna 206, som hovedsakelig ble benyttet til sjøflytransporter på Finnmarksvidda. I tillegg opererte selskapet et Bell 206 helikopter. Oppdragene var hovedsakelig basert på reindriftsnæringen, flyginger for Statkraft og jegere.

Da de statsstøttede kortbanerutene var utlyst på anbud i 1999, vant selskapet overraskende kontrakten for rutestrekningen Vardø – Kirkenes. Arctic Air gikk da til anskaffelse av flytypen Dornier 228-201 med 19 passasjerseter. Det ble også hentet inn en Dornier 228-202, som skulle benyttes som reservefly. Etter at selskapet vant anbudet, ble en administrasjon bygget opp i Alta.

Selskapet startet operasjonen mellom Vardø og Kirkenes 1. april 2000, og flytypen viste seg å være godt egnet for den værharde strekningen. Etter et snaut års drift var antall reisende på strekningen økt med cirka 15 prosent, og antall kanselleringer halvert i forhold til tidligere operatør.

Rutenett

TakeOff mot Kirkenes
TakeOff mot Kirkenes
Lisens: CC BY NC SA 3.0

For å utnytte flyene bedre, ble det våren 2001 opprettet kommersielle ruter mellom Alta — Vardø og Kirkenes — Murmansk. Fra juli samme år åpnet selskapet søndagsavgang fra Alta — Lakselv, i samarbeid med Finnair, som opererte Lakselv — Helsingfors.

Da Guardair gikk konkurs i 2002, vant Arctic Air ettårskontrakt på drift av rute mellom Oslo og Fagernes, med to daglige avganger i hver retning. Også denne ruten ble operert med Dornier 228. Antall reisende på ruten økte med 18 prosent det året Arctic Air opererte.

Da det nye anbudet for perioden 2003–2006 ble utlyst i 2002 ble Widerøe for sterke, og vant anbudene som tidligere var operert av Arctic Air. Selskapets siste ruteflyging var 31. mars 2003. Da selskapet mistet tilskuddsrutene og ikke klarte å finne drivverdige ruter for kommersiell drift, valgte eierne å legge ned selskapet, og meldte oppbud i november 2003.

Vurderte nye ruter og flytyper

I 2001/2002 startet Arctic Air sondering av en rute mellom Alta og Oslo. Selskapet vurderte innfasing av Boeing 737 i driften, med base i Alta.

Vinteren 2002/2003 ble selskapet kontaktet av rådmannen i den finske byen Sodankylä, som ønsket rutetrafikk på den lokale flyplassen. Det ble foretatt testflyging, og gjennom møter med kommunen ble det planlagt rute Sodankylä — Oulo og Oulo — Sodankylä — Murmansk. Planene ble etter hvert skrinlagt av kommunen, med bakgrunn i økonomi.

Kursk-ulykken

Da den russiske ubåten «Kursk» sank i Barentshavet 12. august 2000 var Vardø Lufthavn nærmeste lufthavn til havaristen. Arctic Air ble under redningsaksjonen leid inn av nasjonale og internasjonale medier, og gjorde flere charterturer til havaristedet. Dette var omdiskutert, og det ble etter dette etablert en flyfri sone over havaristen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg