A/S Norving, norsk flyselskap som ble grunnlagt på 1950-tallet. Flyselskapet opererte linjetaxi, rutefly og ambulansefly. Selskapet gikk konkurs i 1993.

På 1950-tallet ble det stiftet en flyklubb i Kirkenes i Finnmark, med bakgrunn i stor lokal flyinteresse. Initiativtakerne så også muligheter for kommersiell drift av flyruter i Finnmark, et stort fylke med spredt bosetning og langt til både sykehus og større sentra. Sammen dannet de  A/S Varangfly den 24.juli 1959. De startet forsiktig med linjetaxi og etter hvert ambulansetrafikk i Finnmark, på oppdrag fra Staten.

A/S Varangfly var også sterk pådriver for utbygging av kortbanenettet i Finnmark.

I 1971 fusjonerte Varangfly med Nor-Wings i Tromsø, og året etter kjøpte de opp Nordlandsfly, og skiftet samtidig navn til A/S Norving.

Norving vokste jevnt og trutt, og ble et av landets største ruteflyselskap. På det meste hadde selskapet 27 fly fordelt på 8 baser. Men mot slutten av 1980-tallet kom nedgangstidene, og Norving tapte flere anbud. I 1989 hadde de bare 4 fly igjen.

6.mai 1990 avsluttet Norving sine flyginger i Finnmark med rute 160 fra Kirkenes til Vardø og Båtsfjord, etter at Widerøe hadde fått konsesjon for flyging i regionen.

Selskapet gikk konkurs i 1993. 

Gjennom sin lange historie hadde flyselskapet en rekke flytyper i hangaren. Britten Norman-Islander var vel den første flytypen som ble benyttet i rutetrafikk. Men, de opererte også en mengde andre flytyper, så som blant annet Dornier 228, DHC-3 Otter, DHC-2 Beaver, Cessna av ulike varianter, SAAB 340.

15.juli 1989 sendte Forsvaret ut pressemelding om at forskningsfartøyet Marjata hadde oppdaget en Sovjetrussisk ubåt i overflatestilling ca. 12 mil øst for Vardø. Fartøyet var i brann, og det steg sort røyk opp fra ubåten.

Dagen etter chartret et stort norsk pressekorps et fly fra Norving, for å bli flydd ut til havaristen. Under overflygingen av ubåten var Norvings fly svært nær den sovjetrussiske grensen, og myndighetene i Sovjet satte et jagerfly av typen SU-27 på vingene, med ordre om å skyte ned flyet.

Hendelsen ble holdt hemmelig av det norske forsvaret, men under en pressetilstelning i mars 1990 kom opplysningene fram under en samtale mellom stabssjef og pressetalsmann ved Forsvarskommando Nord-Norge. De var ikke klar over at NRK’s mikrofoner var påslått. Dette førte til et stort mediepress i ettertid, men Forsvaret har aldri kommentert hendelsen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.