Norving

A/S Norving, norsk flyselskap som ble grunnlagt på 1950-tallet. Flyselskapet opererte linjetaxi, rutefly og ambulansefly. Selskapet gikk konkurs i 1993.

Historie

På 1950-tallet ble det stiftet en flyklubb i Kirkenes i Finnmark, med bakgrunn i stor lokal flyinteresse. Initiativtakerne så også muligheter for kommersiell drift av flyruter i Finnmark, et stort fylke med spredt bosetning og langt til både sykehus og større sentra. Sammen dannet de A/S Varangfly den 24.juli 1959. De startet forsiktig med linjetaxi og etter hvert ambulansetrafikk i Finnmark, på oppdrag fra Staten.

A/S Varangfly var også sterk pådriver for utbygging av kortbanenettet i Finnmark.

I 1971 fusjonerte Varangfly med Nor-Wings i Tromsø, og året etter kjøpte de opp Nordlandsfly, og skiftet samtidig navn til A/S Norving.

Norving vokste jevnt og trutt, og ble et av landets største ruteflyselskap. På det meste hadde selskapet 27 fly fordelt på 8 baser. Men mot slutten av 1980-tallet kom nedgangstidene, og Norving tapte flere anbud. I 1989 hadde de bare 4 fly igjen.

6.mai 1990 avsluttet Norving sine flyginger i Finnmark med rute 160 fra Kirkenes til Vardø og Båtsfjord, etter at Widerøe hadde fått konsesjon for flyging i regionen.

Selskapet gikk konkurs i 1993.

Flytyper

Gjennom sin lange historie hadde flyselskapet en rekke flytyper i hangaren. Britten Norman-Islander var vel den første flytypen som ble benyttet i rutetrafikk. Men, de opererte også en mengde andre flytyper, så som blant annet Dornier 228, DHC-3 Otter, DHC-2 Beaver, Cessna av ulike varianter, SAAB 340.

Nær skutt ned

15.juli 1989 sendte Forsvaret ut pressemelding om at forskningsfartøyet Marjata hadde oppdaget en Sovjetrussisk ubåt i overflatestilling ca. 12 mil øst for Vardø. Fartøyet var i brann, og det steg sort røyk opp fra ubåten.

Dagen etter chartret et stort norsk pressekorps et fly fra Norving, for å bli flydd ut til havaristen. Under overflygingen av ubåten var Norvings fly svært nær den sovjetrussiske grensen, og myndighetene i Sovjet satte et jagerfly av typen SU-27 på vingene, med ordre om å skyte ned flyet.

Hendelsen ble holdt hemmelig av det norske forsvaret, men under en pressetilstelning i mars 1990 kom opplysningene fram under en samtale mellom stabssjef og pressetalsmann ved Forsvarskommando Nord-Norge. De var ikke klar over at NRK’s mikrofoner var påslått. Dette førte til et stort mediepress i ettertid, men Forsvaret har aldri kommentert hendelsen.

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg