Rune Johansen

Faktaboks

Rune Johansen
født:
4. februar 1957, Bodø
Nils Vik har portrettert Rune Johansen i det gamle fjøset til bestefaren på Engeløya i Steigen, der Johansen bor. Nå skal takbjelken og deler av fjøset flyttes og bli en del av et permanent kunstprosjekt i det nye rådhuset i Bodø.
.
Rune Johansen i arbeid med sitt Hasselblad-kamera.
/Press forlag.
Lisens: Brukerspesifisert

Rune Johansen er en norsk kunstfotograf og forfatter. Han er spesielt kjent for sine folkelige og frodige portretter av mennesker og deres hjem langs kysten i Nord-Norge.

Johansen arbeider i en dokumentarisk sjanger der en personlig tilnærming og et raffinert håndverk løfter bildene inn i kunstens verden. Innholdet i bildene beskriver «scener» fra virkeligheten, og forskjellen fra pressefotografi er ikke alltid tydelig.

Johansen debuterte på Høstutstillingen i 1990, og kom med sin første fotobok Hiv mannskjiten i 2004. Boken, som er en kulturhistorisk reise i nord, ble en stor publikumssuksess. Han har stilt ut i en rekke anerkjente muséer og gallerier, nasjonalt og internasjonalt. Flere av bøkene som har vært utgitt i forbindelse med kunstprosjektene har mottatt prisen «Årets vakreste bok» (i regi av Grafill).

Han bor og arbeider i Steigen (Nordland fylke). Johansen er født og oppvokst i Bodø, men bodde mange år i Oslo.

Teknikk og uttrykk

Med boken Hiv mannskjiten, utgitt på Press forlag i 2004, fikk Johansen vid anerkjennelse. Boken ble raskt en stor publikumssuksess.
/Press forlag, Oslo, 2004.

Boka om norsk-amerikanerne Da æ var i Amerika, fra 2007.

Rune Johansen/Press forlag.

Med det ikoniske Hasselblad-kameraet arbeider Johansen i et såkalt mellomformat, noe som gir en skarpere fotografisk gjengivelse og en høyere oppløsning enn et småbildeformat (vanlige speilreflekskameraer). Hasselbladet har et kvadratisk format (6 x 6 centimeter) og dermed en strammere bilderamme. Estetisk kreves en god del fotografisk erfaring og et sikkert blikk ved valg av utsnitt når man anvender denne type kamera. Johansen har foretrukket å jobbe med film av typen Fuji Reala 100 ISO.

Selv har han uttalt at han jobber intuitivt med fotografi og utsnitt; bildene kommer til ham. Arbeidene er for det meste i farger, noe som gir bildene en ekstra detaljrikdom i forhold til svart-hvitt fotografi. De nøye utvalgte komposisjonene rommer nære og fargeglade dokumentariske skildringer av lokalbefolkninger i nord; deres liv, minner og drømmer, reflektert i interiøret og miljøet de fotograferes i. Bildene presenteres ofte sammen med korte tekster om møtene og fotograferingssituasjonen, skrevet av Johansen selv.

Rune Johansen har kalt dette bildet "Utsikt fra ei brygge". Det er tatt i 1996 og viser det gamle fjøset til fotografens onkel, Leif. Midt i bildet, blant alt det rustne verktøyet, troner bratte lofotfjell gjennom vinduet. Dette bildet ble kopiert/forstørret i en størrelse på 3 x 3 m og innkjøpt til Den norske ambassaden i Washington, USA.
Rune Johansen/Galleri Balder, Oslo.

Nysgjerrige menneskemøter

Rune Johansen: «Kiss-tvillingene», 2001.
/Galleri Balder.

Johansens motiver handler om det hverdagslige og alminnelige. Han har banket på dørene til ukjente mennesker, og bedt om å få komme inn. Hans kunstneriske prosjekt begynte med å fortelle om de mange ulike menneskene som har levd og lever langs kysten i Nord-Norge, og deres værharde og røffe omgivelser. Det visuelle universet til Johansen forflyttet seg etter hvert også til andre perifere strøk, slik som Hemsedal, i Hallingdal , (2006) og til norsk-amerikanske miljøer i USA, nærmere bestemt Minnesota, Nord-Dakota og Wisconsin. I 2007 reiste folkelivsskildreren Johansen til USA for å lage en serie bilder av norsk-amerikanere og det som kjennetegner deres norske kulturarv. Gjennom personlige møter, fortrolige samtaler og nære portretter laget han en boklig hyllest til de nordmenn som fulgte drømmen og i uvisshet reiste over til det lovede land Amerika. Boka Da æ var i Amerika kom ut på Press forlag i 2008, og ble samme år kåret til Årets vakreste fotobok/kunstbok av Grafill.

Med sin særegne fotografiske signatur har han med denne amerikanske reiseskildringen kommet nært på den norske emigrasjonshistorien og det norske Amerika.

Nord-Norge: Landskap, hus, portretter og artefakter

Rune Johansen ved fotografiet kalt «Hjort i solnedgang», utstilt i Galleri Balder i Oslo, 2018.
.
Rune Johansens "Hjort i solnedgang", fra 1995.
/Galleri Balder, Oslo.
Rune Johansen: «Et ensomt hvitt og grønt hus». 2004.
/Galleri Balder, Oslo .

Bildene fra Nord-Norge, spesielt fra Steigen og Beiarn, viser mennesker og interiører, ofte med enkle hjem og hus som ramme. Omgivelsene i disse utkantstrøkene står nok fjernt fra mye av det som oppleves som «den norske virkeligheten», hvor det urbane livet i byene og våre materielle verdier har et større fokus. Mange av de små lokalsamfunnene langs kysten er i ferd med å forsvinne. Slik sett fungerer bildene og bøkene både som verdifulle dokumenter og som historiebøker fra en samtid i rask endring. I respekt for menneskene foran kameraet fotograferer Johansen sine objekter med en stor porsjon varme, humor og et åpent og nysgjerrig sinn. Tilliten og nærheten til modellene ivaretar deres integritet, og styrer unna både sarkasme og romantiserende forestillinger om «det eksotiske» i livet på landsbygda. Bildene inviterer betrakteren til å la blikket vandre rundt i de detaljrike interiørene og slik sett dikte videre på fortellingene selv.

Med røttene godt plantet i Nord-Norge og med stor kunnskap om landsdelen, er Johansen som en «heimstadkunstner» å regne. Han viser oss sine omgivelser. Bildene av interiørene er nærmest en tilbedelse av populærkulturen og den folkelige estetikken, gjerne forbundet med kitsch. Tiden har fått stå stille. Gjennom små glimt av andres hverdag, som familiebilder, nipsgjenstander, souvenirer, diplomer, kongeportretter, klokkestrenger, bilder og bøker, utvider vi forståelsen av både andre og oss selv. Kulturgjenstandene – artefaktene – forteller oss om levemåter, skikker, tanke- og følelsesliv i et samfunn. Dokumentarfotografiet kan derfor ligge nært både antropologiske, arkeologiske og kunsthistoriske perspektiver i sin tilnærming.

Johansens kunstneriske prosjekt kan sees i sammenheng med en sterk tradisjon for dokumentariske kunstuttrykk i nord. Eksempler på relevante paralleller er Knut Erik Jensens kritikerroste film Heftig og begeistret (2001) og arbeidet til de finske fotografene Talleiv Taro Manum og Esko Männikkö. Alle forholder seg til dokumentarformen som en subjektiv opplevelse og erfaring, og arbeider med mennesker og samfunnsendringer i utkantstrøk.

Utstillinger

I Norge var Rune Johansen lenge en av kunstnerne i stallen hos Galleri K i Oslo, hvor han også hadde flere utstillinger.

Han har ellers hatt utstillinger i blant annet Nordlands Fylkesmuseum, Bodø, Tromsø kunstforening, Bomuldsfabrikken Kunsthall, Arendal, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo – og videre utenlands (i utvalg) i Centro Cultural Borges, Buenos Aires, Art Forum, Berlin og ved bok- og filmfestivalen Etonnants Voyageurs, Rennes.

Bibliografi/fotobøker

  • Mine siste bilder, Press forlag, Oslo, 2018
  • Liv i fjøsan, Press forslag, Oslo, 2014
  • Glade jul, Press forslag, Oslo, 2010
  • Norske sjøfolk, Press forlag, Oslo, 2009
  • Da æ var i Amerika, Press forlag, Oslo, 2007
  • I Hemsedal, Press forlag, Oslo, 2006
  • Så lenge det vara, Press forlag, Oslo, 2005
  • Hiv mannskjiten, Press forlag, Oslo, 2004

Innkjøp, i utvalg

  • Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo
  • Bergen Kunstmuseum
  • Preus Museum, Horten
  • Trondheim kommune
  • Norsk Kulturråd

Utsmykninger, i utvalg

  • Stortinget, Oslo
  • Troms Fylkeskommune
  • Rådhuskvartalet, Tromsø
  • Den norske ambassaden, Washington

Priser og utmerkelser

  • Fotografiprisen, Norges Fotografforbunds hederspris 2011
  • Årets vakreste fotobok, for fotoboken Da æ var i Amerika, 2008
  • Årets vakreste fotobok, for fotoboken Så lenge det vara, 2005

Johansen har også mottatt en rekke stipendier og støtte til kunstprosjekter. I 2004 mottok han Statens garantiinntekt for kunstnere.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg