I moderne tid har katolisismens posisjon, både nominelt og som dominerende folkereligion, opplevd å delvis miste sitt hegemoni. I 1970 var 91 prosent av befolkningen katolikker. I 2010 var det 69 prosent, mens det rundt 2020 ble anslått at antallet var i ferd med å synke til under 50 prosent. Evangelikal protestantisme (evangelicos) har i samme periode opplevd en betydelig vekst, fra rundt 5 prosent i 1970 til over 30 prosent oppslutning i dag. Dette er en sosialt, politisk og religiøst mangfoldig gruppe som omfatter en rekke ulike protestantiske trossamfunn og retninger, blant annet pinsevenner (pentekostale), neo-pentekostale og karismatiske kristne. De største evangelikale kirkesamfunnene i Brasil, som for eksempel Igreja Universal do Reino de Deus (Den universelle kirke av Guds rike) og Assembleias de Deus (Guds forsamlinger) har flere millioner medlemmer og tilknyttede, og er synlige i såvel det religiøse som det politiske og offentlige landskapet.
Katolisismen i Brasil er mangfoldig og rommer alt fra et verdikonservativt hierarki og en sosialt progressiv frigjøringsteologi, til en betydelig karismatisk bevegelse som er sterkt inspirert av evangelikalismen og pinsebevegelsen spesielt, og som vektlegger tilstedeværelse av Den hellige ånd, nådegaver og misjon. Evangelikalismen er generelt verdikonservativ, men kan samtidig være sosialt reformvennlig.
I Brasil finnes det mange forskjellige religiøse uttrykk, erfaringer og posisjoner. Disse kan fra utsiden fremstå som tilfeldige sammenblandinger av elementer fra ulike religioner og kulturer, men er i all hovedsak genuine religiøse uttrykk som henter inspirasjon fra ulike tradisjoner og erfarte sosiale og åndelige behov. Eksempler på dette er umbanda og candomblé, som har opphav i afrikanske religioner som yoruba, fon og bantu, og som har innslag av katolisisme i seg. Disse religionene ble brakt til Brasil av de mer enn 10 millioner menneskene som ble gjort til slaver for det som fra 1500-tallet og frem til Brasils selvstendighet i 1822 var en portugisisk koloni, og for det selvstendige Brasil fram til slaveriet ble offisielt avskaffet i 1888. Den spiritistiske kardecismen, med en oppslutning på mer enn 3 millioner mennesker, kom til Brasil i 1860-årene, og er begrenset til byene, der den står sterkt blant den etablerte, utdannede middelklassen.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.