Den rekonstruerte mannsbunaden fra Romsdal bærer preg av draktskikken fra tida rundt 1800. Alle deler av bunaden er nøyaktig kopiert etter gamle plagg, og i tillegg er mange andre kilder tatt i bruk.
Faktaboks
Et bilde i Dr. Yngvar Nielsens samling i Etnografisk museum i Oslo viser «Dragter fra Romsdalen» fra tida rundt 1800. Akvarellen er malt i 1889, etter at Etnografisk museum hadde kjøpt de gamle draktene.
Deler av mannsdrakta ble overtatt av Norsk Folkemuseum sammen med annet draktmateriale fra Etnografisk museum. Mannsdrakta består av ei rød trøye, der det gule fôret syns som kantinger. Trøya har store lommeklaffer med pynteknapper, og den har en liten ståkrage. Til drakta hører også en gul silkevest med mangefarget silkebroderi. Det er opplyst at dette skal være ei brudgomsdrakt fra Romsdal. Tilsvarende lue og støvler som mannen på akvarellen har på seg, fins også bevart.
Denne drakta har vært utgangspunkt for flere varianter av romsdalsbunader gjennom 1900-tallet. Allerede da Agnar Skeidsvoll på 1920-tallet fikk lagd en av de aller første Romsdalsbunadene med grå trøye, kjente han til den røde trøya ved Norsk Folkemuseum. Men først noen tiår seinere ble den røde trøya kopiert til bunadbruk. Først kopierte konsul Jonas Lied de gamle klærne rett etter andre verdenskrig. Så gjorde Otto R. Grüner det samme på 1950-tallet, uten at noen av bunadene fikk særlig utbredelse. Sjøl om disse bunadene hadde det gamle draktmaterialet som forbilder, var de ikke nøyaktige kopier av de gamle plaggene. Det var først da Romsdalsmuseet på 1980-tallet satte fokus på registrering av gamle draktplagg, at de gamle draktdelene ble nøyaktig kopiert og bunaden ble satt i omfattende produksjon.
Romsdalsmuseet har i samarbeid med Bunad- og folkedraktrådet gått systematisk gjennom skriftlige kilder og bildemateriale som forteller om draktskikken rundt 1800. Ved å sammenholde dette med kjente, bevarte draktplagg, hovedsakelig i museumseie, kom de fram til en bunad som ble lagt fram for Bunad- og folkedraktrådet i 1990. Rådet sier i uttalelsen at «alle dei gamle draktdelane som ligg føre er særdeles godt kopierte og utførte».
Som helgedagsklær i andre halvdel av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet ble det brukt ulltrøyer i ulike farger. Mange av disse var røde, men det fantes i tillegg både rutete og blå. Disse har flere ganger blitt tatt opp igjen som plagg til helgedagsbunad.
Ei slik ulltrøye ble produsert på en konfeksjonsfabrikk på 1960-tallet, etter inspirasjon fra de gamle trøyene. På 1980-tallet tok Romsdalsmuseet opp tråden og forsøkte å registrere så mange trøyer som mulig. Det viste seg at det var større variasjon i mønstre og farger enn tidligere antatt. En periode produserte flere vevstuer trøyene, med litt ulikt utseende. I dag produseres trøyene av Romsdalsmuseet, og de brukes som helgedagsbunad sammen med svart bukse. Bunaden som her presenteres plagg for plagg, er imidlertid den rekonstruerte bunaden med bakgrunn i draktskikken tidlig på 1800-tallet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.