Mies var rektor ved Bauhaus-skolen i årene 1930–1933. Han måtte forlate Tyskland i 1937, blant annet fordi nazistene betraktet hans stil som «ikke-tysk» og oppdragene etter hvert uteble. Han reiste til USA, der han ble introdusert av Frank Lloyd Wright og ble direktør for School of Architecture ved Illinois Institute of Technology i Chicago i årene 1938–1958. Hans betydning som lærer var stor, og han la særlig vekt på å utdanne arkitekter som kunne videreføre hans egne ideer og løsninger.
Hans arbeider etter andre verdenskrig viser en stadig større vilje til forenkling av bygningsvolumene, koblet med en fokusering på de konstruktive sammenføyningene. Hans ofte siterte utsagn «Less is more» og «God is in the details» er et uttrykk dette prinsippet. De best kjente eksemplene er Farnsworth House i Illinois (1945–1950), høyhusene Lake Shore Drive Apartments (1948–1951), Federal building (1959), IBM Plaza (1966) og utbyggingen av Illinois Institute of Technology, deriblant Crown Hall (1956), alle i Chicago, og Seagram Building i New York (1954–1958). Disse byggene er alle kjennetegnet av hans dyrkelse av den strenge og kubiske hovedform med store sammenhengende glassflater, kombinert med en detaljering som er forfinet henimot et nesten ornamentelt uttrykk.
Mies var blant dem som tok opp arven fra William Le Baron Jenney, særlig gjennom å dyrke kombinasjonen av arkitektens og ingeniørens kompetanse. Mies videreutviklet Jenneys repetitive prinsipp med etasjeskjelett av stål, som Mies kalte «klar konstruksjon» og understreket betydningen av detaljen som teknisk/formal «forklaring». Mies uttalte at «arkitektur er tidsånden overført til rommet» og «Å skape former ut fra oppgavens natur og med vår tids midler, det er vår oppgave». Christian Norberg-Schulz har påpekt at Mies tok sitt utgangspunkt i Schinkel, som søkte å åpne veien mot en arkitektur tilpasset industrialismens tidsalder.
Før sin død rakk han å gjøre ferdig det nye nasjonalmuseet i Berlin (1962–1968). Med sin enkle symmetriske planløsning, som peker tilbake til Schinkel, det utskytende taket som låner trekk fra Frank Lloyd Wright og en detaljering som uttrykker den logiske konstruksjonen, i Berlages ånd, sammenfatter museumsbygningen et livsverk som forankrer 1900-tallets modernisme i den historiske arkitekturtradisjonen.
I 1983 ble organisasjonen The Fundació Mies van der Rohe stiftet i Barcelona. Formålet er å fremme og å drive forskning om Mies' arbeider og The Modern movement. Blant oppgavene er opprettelsen og forvaltningen av en Europas mest fornemme priser for fremragende arkitektur, EUs Arkitekturpris – Mies van der Rohe Award. Prisen utdeles hvert annet år.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.