Ingar Dragset, norsk billedkunstner. Kjent for sitt samarbeid med den danske billedkunstneren Michael Elmgreen (født 1961). Siden 1995 har de to blant annet arbeidet med performance, installasjon, skulptur og teateroppsetninger.

Elmgreen og Dragsets prosjekter dreier seg ofte om å introdusere situasjoner, steder, rom eller objekter som har mistet sin egentlig funksjonelle mening, for dermed å stille spørsmål ved det moderne samfunnets forståelse av hva det normale er.

Sentralt for Elmgreen og Dragsets kunstneriske produksjon står en interesse for utstillingsrommet og dets ideologiske føringer. Ved å introdusere en forstyrrelse rokker de ved forståelsen av kunstrommet som en verdinøytral og tidløs arena for visning av kunst. Arbeidene til Elmgreen og Dragset kan sees i forlengelse av den kubanskfødte billedkunstneren Felix Gonzalez-Torres performative arbeider, som ofte beskrives som institusjonskommenterende og intersubjektive. Gonzalez-Torres’ arbeider stiller spørsmål ved kunstinstitusjonens betingelser og virksomhetsområde, og forsøker å endre disse gjennom en utforskning av rommet av mellommenneskelige relasjoner.

Elmgreen og Dragset involverer ofte omgivelsene og andre personer i prosessen med å lage kunstverket. I arbeidet Zwischen anderen Ereignissen (Mellom andre begivenheter) (Leipzig, 2000), engasjerte de arbeidsløse husmalere til å male gallerilokalet hvitt om og om igjen så lenge utstillingen varte. Under utstillingen The Welfare Show engasjerte de kunstnerkollegaer til å arbeide som museumsvakter under hele utstillingsperioden. I begge tilfeller forsøker de å si noe om det arbeidet som foregår i kunstrommet, og den forståelsesrammen og betingelsene dette arbeidet inngår i.

Elmgreen og Dragset er blant annet innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo, Hamburger Bahnhof i Berlin, Astrup Fearnley Museet for moderne kunst i Oslo, Moderna Museet i Stockholm, Musée national d’art moderne, Centre George Pompidou i Paris og Louisiana museum for moderne kunst i Humlebæk, Danmark.

  • 1997: Diving Board/ Powerless Structures, Fig. 11
  • 2000: L'Amour de Loin (opera med musikk av Kaija Saariaho, Libretto av Amin Malouf og regi/konsept/scenografi av Elmgreen & Dragset. Verdenspremiere 15. august 2000, Salzburg Festival. Norgespremiere 21. mai 2008, Festspillene i Bergen.
  • 2003: Short Cut
  • 2005: Prada Marfa, Art Production Fund/Ballroom Marfa, Marfa, Texas.
  • 2007: Minnesmerke over homoseksuelle ofre for naziregimet, Tiergarten, Berlin
  • 2011: Powerless Structures, Fig. 101
  • 2001: Powerless Structures, Fig. 111, Portikus, Frankfurt a.M.
  • 2004: Blocking The View, Tate Modern, London
  • 2005: The Welfare Show, Bergen Kunsthall, Norge/ BAWAG Foundation, Wien
  • 2009: The Collectors, den danske og nordiske paviljongen, 53. Venezia- biennalen
  • 2011: Elmgreen & Dragset, Thorvaldsen Museum, København 
  • 2014: BiographyAstrup Fearnley-museet, Oslo
  • Peter Weibel, Andreas Beltin, Celebrity – The One and the Many, Köln 2011.
  • Reality Check, Statens Museum for Kunst, København, 2008.
  • The Welfare Show, utstillingskatalog, Buchhandlung Köning, Köln 2005.
  • Powerless Structures. Works by Michael Elmgreen & Ingar Dragset, utstillingskatalog, Dug Down Gallery / Powerless Structures, Reykjavik, 1998.

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

11. mars skrev Mats Linder

Mener at det er viktig å ta med at Ingar opprinnelig drev med teater før han møtte Michael. Deres tidlige arbeider var performance. Synes også at det er viktig å få med at de har vært et par, og at de fortsatt jobber sammen etter de skilte lag.

20. mars svarte Tina Hanssen

Takk for gode innspill til artikkelen, Mats Linder. Det du skriver er absolutt relevant og viktig. Artikkelen skal oppdateres og redigeres i løpet av kort tid.
mvh Tina Rigby Hanssen

20. mars svarte Mats Linder

Hei Tina. Så flott. Gleder meg til å lese oppdateringen. Hilsen Mats.

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.