Siden midten på 1930-tallet har det vært flyvninger til Hammerfest. Sjøflyruten mellom Trondheim og Vadsø hadde anløp i Rypefjord, rett syd for byen. Med unntak av perioden under andre verdenskrig ble denne ruten operert helt fram til 1963.
Det var Det Norske Luftfartselskap (DNL) som var operatør fram til 1954, da Widerøe overtok. I 1956 startet Widerøe også en rute mellom Hammerfest og Bardufoss, for å mate passasjerer inn mot stamrutene der.
I 1963 åpnet flyplassene i Alta, Lakselv og Kirkenes, og da valgte Widerøe å avslutte sjøflyrutene i Finnmark. For folket i Hammerfest lå nå Alta lufthavn bare en busstur på fire timer unna.
Flyselskapet Norving, som hadde en av sine baser for ambulansefly i Hammerfest, søkte i 1963 om konsesjon for å fly Hammerfest–Alta i ordinær passasjerrute, for å sende passasjerer i retning den nye stamruteflyplassen. Denne søknaden ble imidlertid avslått.
På slutten av 1960-tallet jobbet regjeringen med å planlegge et landsomfattende nett av kortbaneflyplasser. Samtidig foreslo Finnmark fylkeskommune å bygge en liten flyplass i Hammerfest, som et av seks steder i Finnmark, for å kunne betjene stedene med linjetaxi- og ambulansefly.
I 1972 vedtok Stortinget bygging, og 30. juli 1974 ble den nye lufthavnen i Hammerfest offisielt åpnet.
Hammerfest lufthavn var eid av kommunen, men ble overtatt av Luftfartsverket AS (nå Avinor AS) i 1997.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.