Helikopter brukt til sprøyting av landbruksområder. Foto fra omkring 1970.

SCODE. begrenset

Helikopter, luftfartøy uten vinger, men med én eller to horisontalt roterende rotorer som skaffer løft.

Rotorene drives av én eller flere vanlige motorer eller gassturbiner. Rotoren har 2–8 blader. Med én rotor må vridningsmomentet nøytraliseres av en halerotor som sitter vinkelrett på lengdeaksen (enkelte nyere helikoptre bruker en styrbar luftstrøm istedenfor en rotor i halen). Halerotoren benyttes også til styring. Med to horisontale rotorer behøves ikke halerotor hvis vridningsmomentene nøytraliserer hverandre. Ved å endre innfallsvinkelen på hovedrotorbladene eller bladenes helning, kan løftekraften varieres i styrke og retning, og helikopteret dirigeres til å stige eller dale, stå stille i luften, eller bevege seg fremover, bakover eller til sidene. Disse manøvreringsegenskapene gjør helikopteret ypperlig egnet til rednings- og ambulansetjeneste, til frakt av mennesker og materiell til steder hvor det ikke finnes veier eller flyplasser (f.eks. anleggsområder i fjellterreng eller oljeplattformer til havs), til leting og observasjon, til kjemikaliesprøyting innen landbruket, til hurtig befordring av passasjerer og last over korte avstander m.m.

Helikopteret brukes også til militære operasjoner, f.eks. til landsetting av tropper; de såkalte kamphelikoptre er utstyrt med både raketter og hurtigskytende kanoner.

Selv om utkast til helikopterlignende luftfartøyer ble gjort så tidlig som 1483 av Leonardo da Vinci, er helikopteret en nykommer innen luftfarten. De franske brødrene Louis og Jacques Breguet fikk i 1907 et firerotors helikopter til å løfte seg 1,2 m fra bakken støttet av staker, og en annen franskmann, Paul Cornu, klarte samme år å holde seg 0,3 m over bakken i 20 sekunder uten noen form for fortøyning eller støtte. I Russland bygde Igor Sikorsky 1909–10 sine to første og ikke særlig brukbare helikoptre. Det første virkelig vellykte var tyskeren Henrich Fockes torotors Focke-Wulf Fw 61, som var i luften 26. juni 1936.

Hastighetsrekorden er 400,87 km/h, satt 11. august 1986 med et Westland Lynx helikopter. Høyderekorden, 12 442 m, har det franske Aérospatiale Lama satt 21. juni 1972. Det største og sterkeste helikopteret er det russiske Mil Mi-26, som 3. februar 1982 løftet 56 768,8 kg til en høyde av 2000 m.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.