Alta lufthavn, Elvebakken
Alta lufthavn, Elvebakken
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Alta lufthavn, Elvebakken er en sivil, regional lufthavn i Alta kommune i Finnmark fylke. Den ligger 4,7 kilometer fra sentrum av Alta, i bydelen Elvebakken.

Faktaboks

Også kjent som

Álttá girdihámman

Alattion lentohamina

Historie

Terminal, Alta lufthavn
Terminal, Alta lufthavn
Lisens: CC BY SA 3.0

Trafikkutvikling (reisende inkl. transitt)

2015 392520
2016 377294
2017 378891
2018 386662
2019 373217
2020 194458
2021 238570
2022 329203
Kilde: Avinor AS

Den første flyplassen i Alta-området ble anlagt på Elvebakken av Wehrmacht under andre verdenskrig. Under Operasjon Nordlicht – den tyske tilbaketrekningen i 1944 – ble flyplassen ødelagt og aldri reparert.

I 1945 opererte Luftforsvaret en rute med sjøfly langs kysten av Nord-Norge, og denne ruten ble også lagt innom Alta. Imidlertid var det kun dette året ruten opererte.

Alta kommune ønsket flyplass, og startet etter krigen lobbyvirksomhet både mot militære- og sivile myndigheter for å få etablert en flyplass i området Altagård/Elvebakken, og på den måte få opprettet flyforbindelse til byen. Området ved Altagård ble i 1946 regulert til bruk for luftfart.

Imidlertid ble det ingen rask bygging av ny flyplass. I stedet ble sjøflytrafikken i Bukta prioritert, og man hadde i flere år anløp av sjøflyruter i sommerhalvåret. De første årene ble passasjerene fraktet ut til flyet med båt, men etter hvert kom en flytebrygge på plass, som flyene kunne anløpe.

På midten av 1950-tallet begynte lokale politikere igjen å trekke fram behovet for en landflyplass, og de klarte å få Alta inn på den nasjonale flyplassplanen som ble presentert i 1956. Kommunen kunne med dét starte arbeidet med ekspropriasjon av nødvendig areal, samt bygge grunninfrastruktur, som vann og avløp. Plasseringen på Elvebakken var noe omdiskutert, med tanke på den korte avstanden til sentrum, som kunne bety en del flystøy for innbyggerne. Et alternativ på Sokkelma ble vurdert, men ble raskt lagt bort da topografien rundt området ville lage utfordringer for gode landingsforhold.

Et behov for raskere transport av passasjerer, gods og post på begynnelsen av 1960-tallet, gjorde at man bestemte å inkludere tre nye flyplasser i Finnmark til det allerede etablerte stamrutenettet – Kirkenes, Lakselv og Alta.

Utbygging av selve flyplassen startet i februar 1962, og 4. mai året etter åpnet Alta lufthavn på Elvebakken, og SAS' første Convair 440 Metropolitan kunne lande med passasjerer fra Oslo. Finnmark var med dette knyttet nærmere hovedstaden og det sentrale Norge. Flyplassutbyggingen hadde en kostnad på 3,2 millioner kroner.

Etableringen av lufthavnen på Elvebakken skulle raskt vise seg vellykket, ettersom trafikken økte. I 1969 satte SAS inn den første jetmaskinen, en DC-9, og etter dette fulgte de også opp med MD-80.

I perioden 2000 til 2003 var Alta lufthavn også hovedbase for Finnmarks eget flyselskap, Arctic Air.

Både SAS, Norwegian og Widerøe har etablert ruter til lufthavnen. I tillegg er det stasjonert fly i luftambulansetjeneste ved Alta lufthavn.

Den 25. september 2009 åpnet statssekretær Erik Lahnstein (Sp) den nye terminalen ved Alta lufthavn.

Trafikkdata

  • ICAO flyplasskode: ENAT
  • IATA flyplasskode: ALF
  • Betjening: ATC (Air Traffic Control)
  • Rullebanelengder (TODA): 2277/2177 meter
  • Høyde: 3 meter over havet

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg