Hammerfest lufthavn, sivil, regional lufthavnkortbanenettet. Lufthavnen ligger i Hammerfest kommune, Finnmark, ca. 4 km fra sentrum av Hammerfest. Driften ble igangsatt den 30. juli 1974.

Siden midten på 1930-tallet har det vært flyvninger til Hammerfest. Sjøflyruten mellom Trondheim og Vadsø hadde anløp i Rypefjord, rett syd for byen. Med unntak av perioden under andre verdenskrig ble denne ruten operert helt fram til 1963.

Det var Det Norske Luftfartselskap (DNL) som var operatør fram til 1954, da Widerøe overtok. I 1956 startet Widerøe også en rute mellom Hammerfest og Bardufoss, for å mate passasjerer inn mot stamrutene der.

I 1963 åpnet flyplassene i Alta, Lakselv og Kirkenes, og da valgte Widerøe å avslutte sjøflyrutene i Finnmark. For folket i Hammerfest lå nå Alta lufthavn bare en busstur på 4 timer unna.

Flyselskapet Norving, som hadde en av sine baser for ambulansefly i Hammerfest, søkte i 1963 om konsesjon for å fly Hammerfest–Alta i ordinær passasjerrute, for å mate passasjerer inn mot den nye stamruteflyplassen. Denne søknaden ble imidlertid avslått.

På slutten av 1960-tallet jobbet regjeringen med å planlegge et landsomfattende nett av kortbaneflyplasser. Samtidig foreslo Finnmark fylkeskommune å bygge en liten flyplass i Hammerfest, som et av seks steder i Finnmark, for å kunne betjene stedene med linjetaxi- og ambulansefly.

I 1972 vedtok Stortinget bygging, og 30. juli 1974 ble den nye lufthavnen i Hammerfest offisielt åpnet.

Hammerfest lufthavn var eid av kommunen, men ble overtatt av Luftfartsverket AS (nå Avinor AS) i 1997.

Bortsett fra ruta til Hasvik, som i perioden 1983–1990 ble operert av Norving, så er det Widerøe som i alle år har vært ruteoperatør ved Hammerfest lufthavn. I tillegg opererte FlyViking en rute mellom Tromsø og Hammerfest en kort periode i 2017.

I 1989 ble det etablert en helikopterbase i Hammerfest, samlokalisert med flyplassen. Leting etter olje og gass i Barentshavet hadde nettopp startet opp, og Helikopterservice AS etablerte basen for å supplere dette.

Flere selskaper har etablert seg med helikoptre i ettertid, hovedsakelig for å dekke transporten til og fra Goliatfeltet og øvrige olje- og gassinstallasjoner i Barentshavet.

Dagens lufthavn i Hammerfest ligger ved boligområde Prærien, på en høyde over byen. Trafikkbehovet ved lufthavnen er stort, men rullebanen har ikke mulighet til utvidelse, og flyplassen er værutsatt der den ligger.

Det har i flere år eksistert planer for en ny flyplass, og ulike lokaliseringer har vært diskutert. Den mest sannsynlige er på Grøtnes, mellom Hammerfest og Kvalsund.

  • 1. mai 2005 – Widerøes Dash 8 fra Tromsø hadde en hard landing som følge av ustabil vind, og landingen førte til at høyre hovedhjul kollapset. Flyet skled 650 meter på buken, og fikk hard medfart. 28 personer var ombord, men ingen ble alvorlig skadd. Flyet ble kondemnert.
  • Passasjerer (inkludert transitt innland og offshore) i 2017: 194 283
  • ICAO: ENHF
  • IATA: HFT
  • Betjening: AFIS
  • Rullebane (TODA): 890/866 meter

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.