Florø lufthavn, Flora, sivil, regional lufthavn. Lufthavnen ligger i Flora kommune, Sogn og Fjordane, ca. 2 km fra Florø sentrum. Lufthavnen ble åpnet i 1971. 

Florø fikk, som så mange andre steder på vestlandet, anløp av sjøfly på 1930-tallet. Som signalanløp på kystruten mellom Trondheim  og Bergen kunne man fly fra Florevika.

På 1950-tallet ble det presentert planer om en flyplass  på land i Florø, og en kommunal flyplasskomité ble nedsatt. Komitéen la frem planene i 1956, og anbefalte en plassering på Havreneset. Kommunaldepartementet godkjente finansieringen, og anleggsarbeidet startet opp høsten 1956. Flyplasskomitéen hadde lansert planer om å kunne benytte Florø som nav, der sjøfly kunne knytte resten av fylket sammen, og fly passasjerene til Gunnhildvågen - like ved den nye flyplassen.

Florø kommune hadde i utgangspunktet planer om en rullebane på 400 meter, med mulighet for utvidelse til 1800 meter. Men, arbeidet ble stoppet allerede i desember 1956, da flyselskapet Vestlandske Luftfartsselskap måtte endre sine planer. De ønsket å benytte Twin Otter i vinterrutene, men fikk ikke godkjent dette. Arbeidet med flyplassen ble derfor stoppet helt opp.

I 1964 ble planen for norske stamflyplasser lagt fram. Der var ikke Florø prioriert, men når kortbaneflyplassene skulle bygges på slutten av 1960-tallet og begynnelsen av 1970-tallet, var Florø med, sammen med Ørsta-Volda  og Sogndal. 28.juli 1971 åpnet daværende samferdselsminister Reiulf Steen den nye lufthavnen for Florø.

I 2000 ble rullebanen utvidet fra 800 til 1 300 meter.

Widerøe opererte rutene ved Florø lufthavn fra starten av, og helt fram til 2000. Da overtok Coast Air rutene, etter å ha vunnet det statlige anbudet. 

I 2003 var det igjen klart for skifte av selskap i Florø. Danske Danish Air Transport (DAT) vant anbudet, og overtok rutene mellom Florø og Oslo, samt Florø og Oslo. De beholdt rutene til 2012.

Widerøe vant anbudet på rutene fra 2012 - 2016, ved å levere et tilbud uten å kreve statlig tilskudd. Dette ble klaget inn til EFTAs overvåkningsorgan, fordi man mente Widerøe kryssubsidierte rutene ved å øke tilskuddskravet på anbudsruter der de ikke har konkurranse. Samferdselsdepartementet avgjorde etter dette at flyrutene mellom Oslo - Florø og Florø - Bergen skulle tas ut av det statlige anbudet, og tilby rutene på det åpne, kommersielle markedet.

Offshorevirksomheten i Nordsjøen førte til at Florø lufthavn i 1994 fikk heliport. Rullebane på 1 300 meter og heliport har ført til at Florø lufthavn er en av landets mest trafikkerte lufthavner, der mannskapsutskiftninger i Nordsjøen har en betydelig andel. 

  • Passasjerer (inkl. transitt) 2016: 146 437
  • ICAO: ENFL
  • IATA: FRO
  • Betjening: AFIS
  • Rullebane (TODA): 1199/1199 meter

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

17. mars 2009 skrev Christopher Schive

Kort artikkel med mange feil:



1)Kortbaneplass erstattes med kortbaneflyplass

2)asfalt rullebane erstattes med asfaltert rullebane

3) Rullebanen er siden 2006 1264 meter.

(I år 2000 ble rullebanen utvidet fra 800 til 1199 meter. Høsten 2006 ble rullebanen utvidet til 1264 meter.)

4) Base for redningshelikopter fra 2009

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.