Danish Air Transport,McDonnell Douglas MD-8

Danish Air Transport A/S (forkortet DAT) er et dansk flyselskap med hovedkontor i Vamdrup, Kolding kommune i Danmark. Selskapet er et av få utenlandske selskaper som har etablert seg med rutedrift i betydelig skala på det norske rutenettet, og har operert ruter i Norge siden 2003. I tillegg flyr de ruter innenriks i Danmark og Italia, samt charterfly over hele Europa.

Faktaboks

Også kjent som

DAT

Historie

DAT ble startet i 1989 av Kirsten og Jesper Rungholm. Den gang startet de opp med ett fly, som hovedsakelig fløy gods – alt fra post til veddeløpshester. Etter hvert ble selskapet engasjert av Rally Paris-Dakar, for å fly forsyninger til løpet gjennom Afrika.

I 1994 anskaffet de sitt første passasjerfly, og startet å fly charter med dette i 1996.

Selskapet har deltatt i anbudskonkurranser på ruter over hele Skandinavia, og gjennom dette operert ruter både i Nord-Sverige og i Vest-Norge. Selskapet vant anbudet på FOT-rutene (FOT = Forpliktelse til offentlig tjenesteyting) OsloFlorø og Florø–Bergen i 2003, og beholdt disse til 2012. Selskapet har også operert ruter til blant annet Stavanger, Molde, Skien og Bergen de siste årene.

Per 2019 opererer flyselskapet innenriks ruter i Danmark, samt ruter mellom flyplassene Gardermoen, Stavanger og Stord i Norge.

I 2012 vant DAT anbudet på flyrutene mellom Bodø og Narvik og mellom Bodø og flyplassene i Lofoten. Widerøe klaget fordi de mente DAT ikke tilfredsstilte kravene til sikkerhet, og Samferdselsdepartementet omgjorde beslutningen. Etter dette anla DAT sak mot Samferdselsdepartementet, men tapte saken.

Ny kontrakt i Italia

Fra sommeren 2018 startet selskapet opp rutedrift i Italia, mellom Catania, Lampedusa, Palermo, Pantelleria og Trapani, under merket Volidisicilia. Denne kontrakten med de Italienske luftfartsmyndighetene har en verdi på 38 millioner euro, og løper til 30. juni 2021.

Datterselskap

Danish Air Transport A/S etablerte i 2003 datterselskapet Danu Oro Transportas LT (DOT) i Litauen. Dette flyselskapet tilbyr charter-, cargo- og rutedrift over hele Europa, i samarbeid med morselskapet DAT. Selskapet har også operert i Norge, blant annet på strekningene Oslo–Fagernes, Oslo–Røros og Oslo–Ørland.

Høsten 2018 inngikk DAT avtale med Finnair om oppkjøp av 60 prosent aksjepost i det til da heleide Nordic Regional Airlines AB («Norra»). Norra driver mye av Finnairs innenlandske produksjon i Finland, samt noen europeiske ruter. Selskapet opererer ATR og Embraer fly.

Flytyper

DAT ATR42 under avgang fra Gardermoen
Av /Aeroprints.com.
Lisens: CC BY SA 3.0

Danish Air Transport har tradisjonelt vært en stor innehaver av fly fra den fransk-italienske fabrikanten ATR. De siste årene har selskapet også knyttet til seg større jetmaskiner, og har både McDonnell Douglas og Airbus i stallen, i tillegg til ulike utgaver av ATR.

Per 2019 har DAT cirka 15 fly i flåten, som varierer fra 46–212 seters kapasitet. Datterselskapet DOT har i tillegg 11 fly, som spenner i størrelse fra cirka 30–210 seter.

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg