Royal Air Force startet i 1945 opprydding etter krigen, med ødeleggelse av fly, bortkjøring av ammunisjon og minerydding. I desember 1945 kunne en liten avdeling fra Luftforsvaret overta stasjonen.
I 1946 ble rullebanen frigitt til eierne, og tyskernes banedekke av tre ble brutt opp og solgt. Den nye, lange betongrullebanen skulle benyttes som nødlandingsplass.
Tre hangarer gikk tapt i brann i 1947, men stasjonen var da offisielt nedlagt, og ingen større skade ut over bygningsmassen gikk tapt. Stasjonen ble imidlertid gjenåpnet i 1948 av beredskapshensyn. Samtidig ble Flyvåpenets våpentekniske skole og Luftforsvarets bombe- og skyteskole lagt til Lista. To av de gjenværende tyske hangarene ble tatt i bruk som undervisningslokale. De var ferdig ombygget i 1953.
I perioden 1954–1959 ble flyplassen bygd ut til full NATO-standard. Hensikten var at Lista skulle være alternativ landingsplass for Stavanger lufthavn, Sola. Det innebar at det blant annet ble bygget en ny hovedrullebane med parallellbane, i tillegg til flere oppgraderinger av infrastruktur, og operative hjelpemidler. Til forsvar mot luftangrep fikk Lista en luftvernartilleribataljon, opprettet på mobiliseringsbasis i 1958.
I 1963 ble Flyvåpenets våpentekniske skole overført fra Lista til Kjevik, og samme år ble Luftforsvarets rekruttskole flyttet fra Tromøy til Lista. Denne opphørte i 1982, og opplæringen ble samlet på Værnes.
I 1986 ble luftvernartilleribataljonen nedlagt, og 1. juli 1996 ble Lista flystasjon nedlagt som militær avdeling, i henhold til Stortingsvedtak av 8. juni 1994. Forsvaret skulle fremdeles stå som eier i inntil 10 år og vedlikeholde anlegget til bruk og oppbygging av sivil næringsutvikling.
Forsvaret eide flyplassen til 2002, da den ble solgt til selskapet Lista Lufthavn AS.
I mars 2018 ble Lista nevnt i et notat fra det amerikanske utenriksdepartementet som en mulig plassering for en ny amerikansk base, for å stasjonere P-8A Poseidon maritime patruljefly i Norge.
Kommentarer (1)
skrev Andreas Marthin Omdal
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.