Stavanger lufthavn, Sola

Final approach til Stavanger lufthavn, Sola av /Flickr. Gjengitt med tillatelse

Stavanger lufthavn, Sola, sivil stamrutelufthavn i Sola kommune, Rogaland fylke, ca. 14,0 km sørvest av Stavanger by. Sola var den første sivile lufthavn in Norge da den åpnet i 1937. Den var også den andre i Europa med fast rullebanedekke. Lufthavnen betjenes av en rekke nasjonale og internasjonale flyselskap.

Historie

Åpningen av Sola lufthavn i 1937. Til høyre Lufthansa Junker G-38 av /Wikimedia Commons. CC0

29. mai 1937 foretok Kong Haakon VII den offisielle åpningen av Norges første sivile lufthavn, Stavanger lufthavn, Sola. Fire år tidligere hadde skipsreder Ole Bergesen og sivilingeniør Birger Hønningstad tatt initiativ til å sette i drift bygging.

Lufthavnen ble bygget med to rullebaner, og den var blant de første i Europa som var bygget med betongdekke. Terminal, hangar og tårn kom på plass, og total kostnad for hele lufthavnen var 2 millioner kroner – dekket inn med 50 % fra Stavanger kommune og 50 % fra Staten. For å holde gresset mellom rullebanene nede, ble 500 sauer satt inn på beite.

I juli 1937 kom den første internasjonale ruten i gang på Sola, da det britiske selskapet Allied Airways startet rute til Newcastle. Ruten ble imidlertid kortvarig. Flere ruter, både nasjonale og internasjonale ble forsøkt både før og etter krigen, men det var først i 1946 en vellykket etablering kom i gang, ved Det Norske Luftfartselskaps etablering av ruten Oslo – Stavanger – London.

Styret i SAS bestemte i 1947 seg for å bruke Stavanger lufthavn, Sola som endepunkt for all atlanterhavstrafikk, men som følge av endringer i Statens lufthavnpolitikk ble nødvendig oppgraderinger og vedlikehold av flyplassen satt på vent. Dette førte til at lufthavnen ikke lenger fremsto som et attraktivt nok alternativ.

På 1950- og 60-tallet kom den oppgraderingen man ventet på, og trafikken tok seg opp igjen. I dag trafikkeres flyplassen av en mengde norske og internasjonale flyselskap, og har flere millioner reisende årlig. Lufthavnen har to terminaler, en for ordinær passasjertrafikk med fly, og en for offshoretrafikk med helikopter til Nordsjøen.

Hovedredningssentralen for Sør-Norge er også lokalisert på lufthavnen.

Andre verdenskrig

To fly som tidlig på morgenen 9. april 1940 var i luften fra Sola observerte tyske handelsskip i Byfjorden, et transportfly, eskorteskip og ubåter, på vei mot land. Pilotene varslet om observasjonen, men før det norske luftforsvaret var på vingene, var det tyske angrepet mot Sola startet.

Tyske fly fløy lavt inn over Jæren i åttetiden på morgenen, og flyplassen ble bombet av seks fly. Dette pågikk en halvtimes tid. Noe senere kom tolv store transportfly med tilsammen 120 fallskjermsoldater. Det lokale forsvaret på Sola hadde liten mulighet til å yte motstand, siden de norske flyene hovedsakelig var trukket østover og befant seg på Østlandet. En liten tropp bestående av ca. 10 mann fra kjøkkenpersonalet på Sola dannet en egen tropp, og skjøt mot de tyske flyene så lenge de hadde ammunisjon tilgjengelig. De tyske flyene svarte med å slippe bomber, som virvlet opp sand og grus, og gjorde forholdene for motstand vanskelig.

Etter dette ble flyplassen inntatt av de tyske styrkene, og i alt ca. 200 tyske fly landet på Sola. Flyene hadde med seg rundt 2000 tyske soldater til Stavangerregionen. Det tok den tyske okkupasjonsmakten cirka en time å innta Sola. 15 tyske soldater mistet livet under angrepet – ingen norske.

Under krigen var Sola en av okkupasjonsmaktens viktigste flyplasser. De tilrettela infrastrukturen betydelig, og utvidet både bygningsmasse og rullebanene. De opprinnelige rullebanene var 850 meter og 920 meter lange, men under krigen forlenget den tyske okkupasjonsmakten disse til 1800 meter og 2000 meter. Tyskerne hadde vesentlig strategisk behov for lufthavnen, og det sies at de investerte rundt 400 millioner kroner i området. En mengde nye hangarer, innflygningslys, utstyr for instrumentlanding, flere radaranlegg, veier og annen infrastruktur kom på plass.

Militær trafikk

Etter andre verdenskrig har Luftforsvaret stasjonert flere av sine skvadroner på Sola. I starten var det flybåter og amfibiefly, men fra 1949 kom også den landbaserte skvadronen 334.

I 1952 ble jettreningsskvadronen, samt en skyte- og bombeskole etablert på Sola, og med det kom også et videreutdanningstilbud til norske jagerflygere som kom hjem fra Kanadiske og Amerikanske flyskoler.

I 1983 ble 718-skvadronen nedlagt, og med det den siste jagerflyskvadronen på Sola. Tilbake er i dag 330-skvadronen, som består av redningshelikopteret SeaKing. Denne er en viktig del av redningsberedskapen i Norge, ved ulykker til lands og til havs.

Selv om jagerflyskvadronen er nedlagt, har lufthavnen fremdeles en fremskutt rolle i forhold til bistand til egne- og allierte flyavdelinger, slik at disse kan benytte Sola ved øvelser eller ved øvrig behov.

Ulykker og hendelser

  • 9. april 2018 buklandet en Beech King Air B200 fra selskapet Air Wing, da understellet ikke fungerte. Ingen personskade.

Trafikkdata

År Antall reisende (inkl. transitt)
2016 4 193 665
2017 4 177 673
2018 4 262 476
  • ICAO: ENZV
  • IATA: SVG
  • Betjening: ATC
  • Rullebane(TODA): 2826/2706/2449/2449 m.

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg