Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab

Trondheim (NFDS), rederi stiftet 1857, i første omgang for å drive rutefart på Hamburg. I mange år samarbeidet og konkurrerte rederiet med Bergenske Dampskibsselskab. Begge rederiene var med i Hurtigruten fra midten av 1890-årene. I tillegg til Hamburg hadde rederiet ruter til Newcastle og turistseilinger og senere linjefart mellom England og havner ved Middelhavet, tankfart og cruisevirksomhet. Sementfirmaet Norcem sikret seg aksjemajoriteten i selskapet i 1984, og selskapet ble omstrukturert og oppsplittet. Rederidelen, Nordenfjeldske Shipping AS, ble året etter solgt til Kosmos og formelt underlagt Det Bergenske Dampskibsselskab. Restene av Nordenfjeldske, inklusive Hurtigruten, ble i 1988 solgt til RoNoTro. I 1989 ble rederiets hurtigruteskip overført til Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS). NFDS hadde skip i hurtigrutetrafikk fra 1895 til 1989.

Nordenfjeldske Dampskibsselskab ble reetablert i 1989, det kjøpte sitt første skip i 1991 og fra 1995 har rederiet hatt tre skip, men det har stort sett fungert som et investeringsselskap innen skipsfart. Trønderske investorer gikk på nytt inn i selskapet med kapital i 2013 og finansierte byggingen av to ankerhåndteringsfartøyer; "Boa Bison" og "Boa Jarl", som driftes av Boa Offshore AS. Boa Offshore eier i dag (2015) 75 % av aksjene i NFDS, mens 20 andre aksjonærer eier 25 %. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.