Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab

Trondheim (NFDS), rederi stiftet 1857, i første omgang for å drive rutefart på Hamburg. I mange år samarbeidet og konkurrerte rederiet med Bergenske Dampskibsselskab. Begge rederiene var med i Hurtigruten fra midten av 1890-årene. I tillegg til Hamburg hadde rederiet ruter til Newcastle og turistseilinger og senere linjefart mellom England og havner ved Middelhavet, tankfart og cruisevirksomhet. Sementfirmaet Norcem sikret seg aksjemajoriteten i selskapet i 1984, og selskapet ble omstrukturert og oppsplittet. Rederidelen, Nordenfjeldske Shipping AS, ble året etter solgt til Kosmos og formelt underlagt Det Bergenske Dampskibsselskab. Restene av Nordenfjeldske, inklusive Hurtigruten, ble i 1988 solgt til RoNoTro. I 1989 ble rederiets hurtigruteskip overført til Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS). NFDS hadde skip i hurtigrutetrafikk fra 1895 til 1989.

Nordenfjeldske Dampskibsselskab ble reetablert i 1989, det kjøpte sitt første skip i 1991 og fra 1995 har rederiet hatt tre skip, men det har stort sett fungert som et investeringsselskap innen skipsfart. Trønderske investorer gikk på nytt inn i selskapet med kapital i 2013 og finansierte byggingen av to ankerhåndteringsfartøyer; "Boa Bison" og "Boa Jarl", som driftes av Boa Offshore AS. Boa Offshore eier i dag (2015) 75 % av aksjene i NFDS, mens 20 andre aksjonærer eier 25 %. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.