Nor-Cargo

Lastebil og containere med Nor-Cargo-logo ved Trondheim havn, 2008.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0
Nor-Cargo har siden 2008 vært en del av godsvirksomheten til Posten Norge.
Posten Norge transport med lastebiler
Av .

Artikkelstart

Nor-Cargo var et norsk transport- og logistikkselskap. I 2008 ble selskapet en del av forretningsområdet Bring i Posten Norge. Bring utfører Posten Norge sin godsvirksomhet i det profesjonelle markedet.

Historikk

Nor-Cargo ble etablert under navnet Nord-Poolen i 1967 som var et samarbeid mellom Bergenske Dampskibsselskab, Nordenfjeldske Dampskipselskab og Vesteraalens Dampskibsselskab. Etter hvert ble flere rederier og andre selskaper med i samarbeidet. Senere ble navnet endret til Nor-Cargo, og selskapet omfattet da også bilfrakt og flyfrakt.

Nor-Cargo var opprinnelig Bergenske Dampskibsselskab sin transportavdeling med ruter på Vestlandet og til England. Da Bergenske ble solgt til Sandefjord-selskapet Kosmos, ble Nor-Cargo valgt til navn på hele transport-divisjonen. Nord-Poolen, Norske Godslinjer og Sties Termotransport var de største selskapene. Ved oppløsning av Kosmos ble Nor-Cargo solgt til eierne av Hurtigruten.

Bergenske Services AS utgjorde grunnstammen i det som etter hvert ble Nor-Cargo Bergenske AS. Veksten i selskapet skjedde den første tiden gjennom oppkjøp, blant annet av Intersped, spedisjonsavdelingen til CCB, det lokale kontoret til Møreruten og den lokale delen av Norske Godslinjer AS. Alle selskapene var lokalisert på ulike steder på Vestlandet med egne ansatte.

Terminal i Bergen

14. juni 2004 åpnet Nor-Cargo ny terminal i Bergen på 7000 kvadratmeter innendørs, inklusiv kontorer, og 10000 kvadratmeter utendørs. Her samlokaliserte de aktivitetene fra seks terminaler til én stor terminal. Terminalbygget fikk kai på to sider og gode inn- og utkjøringsmuligheter for lastebil med 35 ramper for lossing og lasting. Samlokaliseringen førte også til utvidet åpningstider. 34 medarbeidere håndterte godsmengder på rundt en halv million tonn årlig.

Hurtigruten fikk terminal like ved godsterminalen fra årsskiftet 2004/2005, inkludert kjøle- og fryselagre på 2500 kvadratmeter og 1700 kvadratmeter tørrlastterminal. Nor-Cargo Thermo AS hadde mye termogods fra og til Bergen.

Oppsplitting og salg

10. mai 2004 gjennomførte de daværende eierne Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS) og Det Stavangerske Dampskibsselskab en oppsplitting og delsalg av Nor-Cargo til Posten Norge. Selskapet hadde 1200 ansatte og var representert på 90 steder i Norge. Det var et distribusjons- og agentnett langs kysten og i Nord-Norge samt datterselskaper i Sverige, Danmark og Frankrike.

Eierne beholdt den sjøbaserte transporten i Nor-Cargo Shipping, som ble videreført under navnet Nor Lines. Kjøpesummen var 850 millioner kroner for aksjene og 100 millioner kroner for finansielle eiendeler og renter med kontant betaling.

Nor-Cargo ble dermed et datterselskap i Postens logistikkdivisjon og et merkenavn for virksomheten innen stykkgods og partilast. I 2008 ble selskapet en del av Bring i Posten Norge.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg