Charles Kjerulf var en dansk musikkritiker, musikkjournalist, komponist, sangpedagog og forfatter. Som kritiker kunne han være human i uttrykksformen med komponister som følte nært musikalsk slektskap med ham selv, komponister som P. E. Lange-Müller (1850–1926, Emil Horneman og Fini Henriques. Betydelig skarpere kunne han formulere seg om 1890-tallets mindre talenter, og det tok tid for Kjerulf å nå frem til en gjennomarbeidet forståelse av Carl Nielsens nye og moderne musikkspråk.
Charles Kjerulf
Faktaboks
- Født
- 22. mars 1858, København, Danmark
- Død
- 22. august 1919, Helsingør, Danmark
Studiebakgrunn
I sin tidlige ungdom viste Kjerulf allsidig artistiske egenskaper. Han tok undervisning i sang og kordireksjon med Albert Meyer (1839–1921), og komposisjon og sang med Leopold Rosenfeld (1850–1909). Hans studier var ikke omfattende eller lange, men han han fikk likevel en betydelig virksomhet som sangpedagog, kordirigent og musikkritiker.
Hovedanmelder i «Politiken»
Som Politikens hovedanmelder i hele 33 år, fra 1886 til 1919, fremstod Kjerulf som en av de fremste toneangivende københavnske musikkanmeldere. Han var også medarbeider i «Nordisk Musiktidende», «Svensk Musik Tidning» i tillegg til «Dagsavisen».
Estetisk radikaler
Kjerulf musikkunnskap kombinert med et sunt og friskt instinkt resulterte i en fremstillingsform som rett nok kunne virke subjektivt provoserende, men som kunne fengsle ved sin tone og sin evne til å uttrykke og levendegjøre et opplevd inntrykk. Kjerulfs uttrykksstil passet svært godt i en radikal avis der dets djerve intellektuelle fremstillingsform var viktig og som satte en ny tone i dansk musikkjournalistikk. Kjærulf ble en ledende anmelder som kom til å oppleve overgangen fra senromantikkens diminuendo til de moderne strømningenes voldsomt voksende styrkegrad, en overgang som han flere enn en gang karakteriserte som rene kantringer.
Forfatteren og organisasjonsmannen Kjerulf
Kjerulf hadde et betydelig litterært talent som kom til uttrykk i en rekke oversettelser og bearbeidelser – fra Gerhart Hauptmanns og H. Sudermanns dramaer til operetter av Johann Strauss og Jacques Offenbach i tillegg til glimrende oversettelser av Carl Michael Bellmans dikt. Kjerulf skrev også originalarbeider, for eksempel «Kejserens nye Klæder», «Madammernes Jens» og «Kaserne-Arrest» samt flere andre som han også satte musikk til. Under pseudonymet Jens Kok skrev Kjerulf en rekke fornøyelige soldatskildringer – «Den gang jeg var Soldat», en biografi om komponisten Niels W. Gade og den kulturhistorisk interessante livsskildringen «Grøn Ungdom».
Som organisasjonsmann gjorde han en betydelig innsats som stifter av «Dansk tonekunstnerforening» i 1903 og «Dansk solistforbund» i 1918.
Komponisten Charles Kjerulf
Kjerulf var som komponist fremfor alt melodiker og tydelig romantiker – beslektet med Peter Heise, Lange-Müller og Emil Horneman – i tillegg også en bohemnatur nær Holger Drachmanns versekunst. Kjerulf er sterkt knyttet til Drachmanns viser, men også til Drachmanns melodrama med tanke på musikken til skuespillet «Dansen paa Koldingshus».
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.