Bar-Kokhva

Faktaboks

Bar-Kokhva
Bar Kokhba
egentlig navn: Simon Ben-Koseva
Død
135, Betar
Relieff av Bar-Kokhva på den store lysestaken (menorah) av bronse som står foran nasjonalforsamlingen Knesset i Jerusalem. Menoraen er laget av billedhuggeren Benno Elkan.
Bar-Kokhva
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Bar-Kokhva var en jødisk hærfører som ledet den andre jødiske krigen mot romerne 132–135 evt. Han het egentlig Simon Ben-Koseva (hebraisk 'Simon, sønn av landsbyen Koseva'). Den innflytelsesrike rabbineren Akiba Ben Josef utropte ham til jødenes ventede Messias og forandret navnet til Bar-Kokhva, «Stjernesønnen», på grunnlag av den messianske profeti i 4 Mosebok 24,17. Ikke alle de samtidige jødiske lærde delte denne oppfatningen.

Bakgrunnen for oppstanden kan ha vært en latent misnøye med romernes styre i landet og romernes forbud mot utførelsen av jødiske skikker. I tillegg kom messianske ønsker og drømmen om å gjenoppbygge tempelet i Jerusalem som romerne hadde brent i år 70 evt. Bar-Kokhva skal ha vært en hærfører som også var opptatt av overholdelsen av den jødiske religiøse loven, halakha. Vi har ikke mange skriftlige kilder til krigføringen.

Bar-Kokhva hadde først en viss fremgang og rakk å forme en ny jødisk regjering i de erobrete områdene. Men romernes overmakt førte likevel til et totalt jødisk nederlag. Bar-Kokhva falt i et slag ved Betar i 135 evt. og Jerusalem ble ødelagt på ny. På ruinene bygde romerne sin nye by, Aelia Capitolina, der ingen jøder hadde adgang. Jødiske skikker, som overholdelse av sabbaten og brit mila (omskjæring av gutter), ble forbudt i Judea. Store deler av landets gjenlevende jøder ble drept, solgt som slaver eller landsforvist.

Majoriteten av verdens jøder bodde nå i diasporaen. Sentrum for jødisk liv i det jøder omtaler som i Eretz Israel (landet Israel) ble forflyttet til Galilea, der rabbinerne fortsatte å videretuvikle den religiøse loven, halakha.

Bar-Kokhvas minne

Enkelte rabbinske kilder knytter den jødiske religiøse festen lag ba-omer til Bar-Kokhva, som skal ha vunnet en større seier på denne dagen. Men det finnes også flere andre forklaringer på festens bakgrunn. Lag ba-omer faller på den 18 iyar, om våren, midt mellom pesach og shavuot. Mange skikker er knyttet til denne dagen, den mest utbredte i dagens Israel er bålbrenning, som også er populært blant ikke-religiøse.

Les mer i store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg