Arne Ekeland

Faktaboks

Arne Ekeland
født:
14. august 1908, Bøn, Eidsvoll
død:
28. februar 1994, Bøn, Eidsvoll
Arne Ekeland, Utenfor fabrikken, 1972
/BONO.
Lisens: Vernet verk

Foto 1972. Bilde fra Norsk biografisk leksikon

Arne Ekeland
Av /NTB Scanpix ※.

Arne Ekeland. Vårbilde, 1941. Maleri, 200 x 300 cm. Rogaland Kunstmuseum (Samling Halvdan Hafsten), Stavanger.

© /KF-arkiv ※ BONO.
Lisens: Vernet verk

Arne Ekeland er en norsk maler. Han var elev av Axel RevoldKunstakademiet i 1928. Hans inntrykk av kubismen gjennom Braque og Picasso ble styrket ved et Paris-opphold i 1931, og i likhet med flere i sin malergenerasjon ble også han i 1930-årene influert av tysk ekspresjonisme, surrealisme og urfolkenes kunst. På en reise til Italia i 1935 fikk han anledning til å studere renessansemaleri, middelaldermosaikker og bysantinsk kunst.

Debut

Ekeland hadde sitt gjennombrudd på Høstutstillingen i 1934, og på separatutstillingen i Kunstnernes Hus våren 1940 markerte han seg som en ledende kunstner.

Figurbilder med revolusjonært innhold

Hans store stiliserte figurbilder er preget av formsikker og konsekvent gjennomført komposisjon med monumental virkning, og fargen kan være lagt på i mosaikkaktige brokker som i De siste skudd (1940, Nasjonalgalleriet). Som overbevist kommunist gjorde Ekeland revolusjon og samfunnsomveltning til gjennomgangstemaer i sin kunst, men realisme balanseres av fantasi, frigjøringskamp av forsoning, som i Vårbilde (1941, Samling H. Hafsten i Rogaland Kunstmuseum, Stavanger), der gleden over livets gode og byggende krefter får utfolde seg.

Etter en reise til Sovjetunionen i 1948 nærmet han seg et mer naturalistisk formspråk, mens hans litterære symbolmettede maleri omkring 1960 gikk over i den såkalte «tannhjulstilen», der menneskefremstillingen forenkles og tannhjulenes takkete konturer dominerer flatekomposisjonen. Overgangen fra olje til akrylmaling på denne tiden fikk også stilistiske konsekvenser. En reise til Kina i 1966 virket stimulerende på hans produksjon. Han drev en utstrakt utstillingsvirksomhet og øvde en viss innflytelse på yngre norske malere.

Utsmykning

Tross et belønnet utkast til utsmykning av sentralhallen i Oslo Rådhus, 1938, kalt Frihetens søstre, ble han ikke valgt til denne utsmykningsoppgaven. Heller ikke hans belønnede utkast til utsmykning av Stortingsbygningen, (1958), kalt Homo Sapiens, ble akseptert. I 1964 laget han en tredje versjon av Frihetens søstre, dette bildet ble hengt opp i Stortinget i 1991.

Les mer i Store norske leksikon

Ekstern lenke

Litteratur

  • Arne Ekeland : [retrospektiv utstilling] 21. sep. – 24. nov. 1996, Henie-Onstad Kunstsenter, 1996
  • Bjerke, Øivind Storm: Arne Ekeland : broen til Melkeveien, 2008 (utstilling: Henie Onstad kunstsenter 6. mars-18. mai 2008), isbn 978-82-7393-075-0
  • Bjerke, Øivind Storm, red.: Arne Ekeland, 1984 (utstilling: Trondhjems kunstforening, 1984)

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg