Friedrichshafen, tidl. tysk flyfabrikk med grunnlag i Zeppelin-verkene, som fra 1914 hadde en flyavdeling ledet av Claudius Dornier (1884–1969). 1917 ble flyfabrikken Zeppelin-Werke Lindau dannet, som 1922 skiftet navn til Dornier Metallbauten og 1932–69 var kontrollert av Claudius Dornier. I 1960-årene startet selskapet også teknologiutvikling innen andre områder (romteknologi og satellitter, militære kommunikasjons- og informasjonssystemer, medisin m.m.). Dornier gikk 1985 inn i Daimler-Benz-konsernet, fra 1989 i datterselskapet Deutsche Aerospace (DASA), det senere DaimlerChrysler Aerospace, som fra 2000 ble en del av European Aeronautic Defence and Space Company (EADS). Flyproduksjonen (Dornier Luftfahrt) ble 1996 overtatt den amerikanske flyprodusenten Fairchild.

Best kjent fra mellomkrigstiden er flybåtene Dornier Wal fra 1922 og Do X fra 1928. Dornier Wal ble brukt av Roald Amundsen på polferden 1925 og senere bl.a. på Lufthansa-ruten Berlin-Oslo. Do X var verdens største fly i sin tid og hadde 12 motorer i tandempar på toppen av vingene. I 1930-årene kom det middeltunge bombeflyet Do 17, den såkalte Flygende blyant, som sammen med den senere modellen Do 217 var mye brukt under den annen verdenskrig. Fra 1955, da fabrikken kunne gjenoppta virksomheten, produserte man blant annet det lette transportflyet Do 27, STOL-flyet Do 31, de tomotors turbopropflyene Do 228 og Do 328, og helikopteret Do 32.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.