Norge, skole og utdanning

De nasjonale prøvene i lesing, matematikk og engelsk ble innført i norsk skole i 2004. Prøvene skal kartlegge elevenes læringsutbytte og inngår i et landsomfattende kvalitetsvurderingssystem. Prøvene gjennomføres på 5., 8. og 9. trinn i grunnskolen. Fra og med 2022 gjennomføres prøvene digitalt.

Av /NTB Scanpix ※.

Nasjonale prøver er prøver som skal kartlegge grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk i norsk grunnskole. De nasjonale prøvene inngår i Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem for skolen (NKVS).

Prøvene

Prøvene gjennomføres på grunnskolens 5., 8. og 9. klassetrinn. Prøvene er laget med utgangspunkt i det elevene skal ha lært i henhold til kompetansemålene i læreplanen. Det er de samme prøvene som gis på alle skoler i hele landet, og testingen foregår tidlig i skoleåret.

  • 5. klasse: lesing, regning og engelsk
  • 8. klasse: lesing, regning og engelsk
  • 9. klasse: lesing og regning

Elevene i 8. og 9. klasse får de samme prøvene, slik at skolene kan sammenligne resultatene på trinnene. Prøvene i engelsk varer i 60 minutter, mens prøvene i lesing og regning varer i 90 minutter. Prøvene gjennomføres elektronisk og består av både flervalgsoppgaver og åpne spørsmål. Ingen hjelpemidler er tillatt.

Prøvene er obligatoriske, men elever som har rett til spesialundervisning eller tilrettelagt norskundervisning kan få fritak. Det er også en del elever som av ulike grunner ikke deltar i testen. Det framgår av Utdanningsdirektoratets årlige rapporter at andelen elever som ikke deltar i de nasjonale prøvene har økt betydelig over tid. Det kan være flere grunner til at skolene fritar flere elever. Dels kan det være fordi skolene blir offentlig rangert etter resultatene, dels kan det være fordi skolen ønsker å skjerme svakt presterende elever fra å oppleve nederlag. I rapportene framgår det også at det er store forskjeller mellom skoler, kommuner og fylker.

Utarbeiding

Prøvene skal først og fremst teste de grunnleggende ferdighetene, og i hvilken grad elevene har nådd læreplanenes kompetansemål etter 4. og 7. trinn.

Det er Utdanningsdirektoratet som er faglig ansvarlig for de nasjonale prøvene. Oppgavene utvikles av forskjellige fagmiljøer; leseprøvene utvikles av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (UiO), regneprøvene av Matematikksenteret (NTNU), og engelskprøvene av Universitetet i Bergen.

Historie og utvikling

Det var det regjeringsoppnevnte Kvalitetsutvalget (Søgnen-utvalget) som i sin delinnstilling «Førsteklasses fra første klasse – om kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i grunnopplæringen» (NOU: 2002: 10) foreslo innføring av nasjonale prøver.

Nasjonale prøver ble innført da Kristin Clemet (H) var utdannings- og forskningsminister, men fikk bred støtte også fra andre partier. De ble videreført i en noe modifisert form av den påfølgende rød-grønne regjeringen som del av skolereformen Kunnskapsløftet.

I 2004 og 2005 ble nasjonale prøver gjennomført for første gang. Det ble betydelig offentlig kritikk av disse prøvene, og de ble derfor stilt i bero for å gjennomføre en evaluering. Denne evalueringen pekte på betydelige svakheter. Arbeid med forbedring ble satt i gang, og i 2007 startet prøvene opp i ny og forbedret form. Siden da har de blitt gjennomført hvert år. Data ble inntil 2021 lagt ut offentlig på nettjenesten Skoleporten. Lærerne, skoleledelsen og Utdanningsdirektoratet har tilgang til resultatene på elevnivå.

Måling av trend

En svakhet ved prøvene de første årene var at det ikke var mulig å si noe om utviklingen fra år til år ut fra en fast skala. Fra 2014 har Utdanningsdirektoratet imidlertid hatt et oppsett som muliggjør såkalte trendmålinger, altså utvikling av resultatene over tid. Dette oppnås ved at en del oppgaver, såkalte ankeroppgaver, beholdes fra ett år til det neste, slik at nivået for disse kan sammenliknes direkte. Prøveresultatene omregnes til en fast skala, der det nasjonale snittet for det første året ble satt til 50, og spredningen, standardavviket, ble satt til 10. Dette er den samme type skala og metode som brukes for å angi resultatene fra de internasjonale studiene som PISA, TIMSS og PIRLS. Fra 2014 startet denne prøveformen for de nasjonale prøvene i regning og engelsk. For leseprøven startet denne trendmålingen i 2016.

Feil i målinger

Høsten 2023 avdekket forskere ved ulike institusjoner ved Universitetet i Oslo (Frisch-senteret og CEMO: Centre for Educational Measurement) at det var grunnleggende feil i Utdanningsdirektoratets trendmålinger. Mens de offisielle tallene viser at resultatene har vært svært stabile fra 2014 til 2021 for lesing, regning og engelsk, viser de nye beregningene at dette er feil, og at det til dels har vært store endringer.

Forskerne som avdekket feilene har analysert tidsutviklingen i resultater fra enkeltoppgaver i de nasjonale prøvene, både grafisk og ved hjelp av ulike statistiske metoder. På tvers av disse er funnene deres konsistente: De finner en klar trend med økt kompetanse i engelsk fra 2014 til 2021, mens ferdighetene i lesing og regning over de siste 4–5 årene har blitt noe svakere. De konkluderer med at de offisielle tallene bør anses som gale og at de er uegnet til å vise endringer over tid.

Diskusjon og kritikk

Testing i skolen er et område der det er kontroverser og uenigheter både av faglig, pedagogisk og politisk karakter. Dette gjelder både for de nasjonale prøvene og de internasjonale testene, som for eksempel PISA, TIMSS og PIRLS.

Da nasjonale prøver ble innført, var det betydelig motstand, til dels også boikottaksjoner fra elevorganisasjoner, og også lærernes organisasjoner har fremmet betydelig kritikk.

Den største lærerorganisasjonen i Norge, Utdanningsforbundet, aksepterer myndighetenes behov for informasjon om skolenes måloppnåelse, men mener at dette i like stor grad kan oppnås ved en utvalgsundersøkelse, der man bare tester et representativt utvalg og ikke alle elever. Utdanningsforbundet kritiserer også at resultater på skolenivå gjøres åpent tilgjengelige, slik at skoler og kommuner kan rangeres.

Kritikere peker også på at offentliggjøring av skolenes resultater ofte fører til at skolene vektlegger de fagområder som er gjenstand for måling, slik at andre fag og andre ikke-målbare sider ved skolens mandat kan komme i skyggen av testresultatene.

Det forskes på effektene de nasjonale prøvene har for skolens arbeid og prioriteringer og på elevenes arbeid og mentale helse. Et hundretalls masteroppgaver og PhD-avhandlinger omhandler ulike sider ved nasjonale prøver.

Revisjoner

Etter omfattende kritikk og debatt nedsatte regjeringen Støre i april 2022 et offentlig utvalg for å vurdere endringer i prøver, verktøy og datakilder som brukes som grunnlag for kvalitetsutvikling i norsk skole. Dette utvalget (Prøitz-utvalget) avla i 2023 to rapporter. Den første var et kunnskapsgrunnlag, og i november 2023 kom hovedrapporten: «Et nytt system for kvalitetsutvikling – for elevenes læring og trivsel» (NOU 2023: 27).

Her fremmes det forslag til omfattende endringer av den norske skolens arbeid med kvalitetssikring. Om nasjonale prøver konkluderes det slik: «Utvalget foreslår å avvikle dagens nasjonale prøver og utvikle nye læringsstøttende prøver. Utvalget foreslår at formålet med de nye prøvene skal være å gi informasjon om elevenes grunnleggende ferdigheter til bruk i det faglig-pedagogiske kvalitetsutviklingsarbeidet».

Utvalgets forslag ble gjenstand for en omfattende høringsrunde som ble avsluttet i februar 2024. Saken vil bli fulgt opp med en stortingsmelding knyttet til hele det norske kvalitetsvurderingssystemet i skolen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg