Moxy AS ble i 1974 stiftet av Birger Hatlebakk. Fra tidligere hadde Hatlebakk grunnlagt Glamox, som har spilt en stor rolle for selskapets utvikling. Utviklingen av dumperne startet allerede i 1969 med Glamox i ryggen. Etter et patentkjøp fra Øveraasen Motorfabrukk og Mek stod den første ferdigproduserte dumperen klar. En egen fabrikk for produksjon av dumperne ble opprettet, og Moxy ble skilt ut som et eget selskap. Selskapet introduserte sin første serieproduserte dumper i 1975.
I 1981 gikk selskapet for første gang konkurs. Moxy Industrier AS ble stiftet og tok over produksjonen av Moxy-dumperne. Etter nok en konkurs i 1982 gikk britiske Brown Engineering inn som nye eiere, denne gangen under selskapsnavnet Brown Engineering AS.
I 1991 gikk selskapet igjen konkurs. Under navnet Moxy Trucks fikk det norske statseide selskapet Olivin som største eier, og japanske Komatsu som deleier, igjen fart på produksjonen av dumperne. Fra 1997 ble selskapet heleid av Olivin etter at Komatsu trakk seg fra samarbeidet.
For å forhindre tap av interesse fra private investorer under delprivatiseringen av Olivin i 2001, tok staten over selskapet. I 2003 gikk selskapet for fjerde gang konkurs, denne gang etter en appresiering av kronekursen. Produktene ble med dette dyrere å kjøpe i utenlandske markeder, og selskapet ble på nytt tatt over av britiske eiere. Thompson group kjøpte opp Moxy Trucks AS, og endret navnet til Moxy Engineering AS.
I 2008 ble Moxy Engineering AS kjøpt opp av det sørkoreanske konsernet Doosan under Doosan Infracore Co. Ltd. Med dette fikk selskapet navnet Doosan Moxy AS, senere endret til Doosan Infracore Norway AS, og er i dag en del av Doosan Group.
Kommentarer (1)
skrev Yngve Jarslett
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.