Thomas Turner laget omkring 1779–1780 et mønster med sørgepilen som sentralt motiv. En kinesisk pagode, en bru, to duer og tre personer er alle sentrale i Willow-mønsteret. I følge fabelen skulle Koong-se, datter av en kinesisk mandarin, giftes bort til den gamle, rike handelsmannen Tan-Jin. Hun hadde derimot et forhold til farens sekretær Chang. Da faren oppdaget forholdet avskjediget han Chang og satte datteren i husarrest i forkant av bryllupsforberedelsene med Tan-Jin.
Bryllupsdagen var satt til tidspunktet blomstene skulle falle fra sørgepilen. Under bryllupet kom Chang forkledd som servitør og flyktet sammen med Koong-se. De ble straks oppdaget, og på Willow-mønsteret ser vi de to jaktet av Chang. De lyktes å komme seg unna og levde i mange år på en øy, før de ble oppdaget og drept av Changs menn. Gudene som ble rørt av deres skjebne transformerte Koong-se og Chang til to duer, som kan ses på motivet. Det virker som hendelsen med duene er en senere fortolkning da tidlige eksempler av Willow-mønsteret mangler duer.
Historien rundt motivet er ikke kinesisk, men en konstruksjon for å markedsføre Willow-mønsteret av det engelske firmaet Minton. Strategien viste seg å fungere. Andre firmaer som opprinnelig produserte Willow var Suffolk, Staffordshire, Lowestoft og New Hall. Senere ble mønsteret produsert av utallige europeiske fabrikker. Det kan også se ut som det laget håndmalt Willow-mønster i Kina for eksport til Europa. De kinesiske variantene ble håndmalt og det er ikke alltid alle elementer er på plass. Noen ganger mangler figurene på broen, mens duene er poengtert, eller motsatt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.