Claude Monet maler i skogsbrynet, olje på lerret, 54x64,8 cm., malt av John Singer Sargent i 1885. Maleriet tilhører Tate, London. Maleriet presenterer Monet som en ekte friluftsmaler, det vil si en maler som gjør bildet ferdig ute i naturen med den tiden som er til disposisjon.
Public Domain.
Frits Thaulow, blyant på papir, 32,9x22,3 cm., utført av Christian Krohg før 1891. Krohg har portrettert sin venn Thaulow med klær som vil sette ham i stand til å male utendørs.
Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 4.0
Stranden i Trouville, olje på lerret, 38x46,5 cm., malt av Claude Monet i 1870. Det er funnet sandkorn i malingen, som indikerer at Monet malte bildet ferdig på stranden.
The National Gallery, London.
Lisens: CC BY NC ND 4.0

Plein air er en fransk betegnelse for det å utføre et maleri i friluft på et bestemt sted og innenfor et begrenset tidsrom i den hensikt å gjengi lysets og fargenes skiftninger, men betegnelsen gjelder også for et landskapsmaleri som formidler inntrykket av en umiddelbar naturopplevelse.

Faktaboks

Uttale
plɛnˈɛr
Etymologi
fransk ‘friluft’

Ateliermaleri og friluftsmaleri

Å male utendørs, på fransk kalt pleinairisme eller peinture de plein-air, ble praktisert av mange kunstnere både før og etter impresjonismen. Men før 1860-årene skilte man mer prinsipielt mellom skisser, som ble utført i friluft foran motivet, og ferdige malerier som ble ferdigstilt i atelieret.

Feltstaffeli, tubefarger og dårlig vær

Å male utendørs vant i popularitet i annen halvdel av det 19. århundre. Det skyldtes blant annet at farger på tube ble tilgjengelig i handelen. Tubefarger og sammenleggbare staffelier gjorde arbeidet i felten lettere. Men brå endringer i været og ustabile lysforhold kunne bli utfordrende.

Franske og engelske pionerer

John Constable og Charles François Daubigny blir regnet som pionerer når det gjelder å male og ferdigstille bilder i friluft.

Av impresjonistene var særlig Claude Monet og Camille Pissarro aktive i felten.

Frits Thaulow

Nordmannen Frits Thaulow var en ivrig friluftmaler, som formidlet denne praksis til yngre kolleger.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Callen, Anthea (2000). The Art of Impressionism. Painting Technique & the Making of Modernity. New Haven: Yale University Press

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg