Treghetsnavigasjon, navigasjonssystem som er uavhengig av radiokontakt med bakken og brukes for navigering av raketter, romfartøy, ubåter, militærfly og store passasjerfly.

Akselerometre brukes til å måle hastighetsendringer av fartøyet. Retningen akselerometrene måler i, må være kjent av systemet fordi det må kompenseres for virkningen av komponenter av tyngdekraften som akselerometret ikke kan skjelne fra hastighetsendringer, og det må beregnes hastighet og tilbakelagt distanse i kjente retninger. Gyroskopet kan «huske» en retning i rommet, og ved å montere slike ved akselerometrene kan det etableres et sett med referanseretninger. En vanlig mekanisering er å bruke gyroskoper til å stabilisere en kardangopphengt plattform med to akselerometre slik at disse måler hastighetsendringer i horisontalplanet i nord- og østretningen. Systemet gir da fartøyets kurs, rull og stamp, og en datamaskin regner ut fart og posisjon. Operatøren får bl.a. presentert kontinuerlig kurs, fart, lengdegrad og breddegrad som tall, uten manuelle inngrep.

Treghetsnavigasjon er et relativt kostbart navigasjonssystem, men benyttes både militært og sivilt fordi det reduserer problemene med navigasjon til en ren avlesning. Store transportfly har av sikkerhetsgrunner tre identiske og uavhengige systemer, og dette har overflødiggjort navigatøren.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.