Trafikkseparasjonssystemet er forhåndsbestemte ruter som er ført inn i et sjøkart av kartmyndighetene. Disse rutene, som regel bare kalt TSS, skiller skipstrafikken i to bestemte soner, som leder skipene i hver sin retning, på samme vis som en bilveis to kjørefelt.
Denne typen ruter er mye brukt der skipstrafikken er stor, og sørger for at alle skip følger den samme ruten. Dette gjør seilingen mer forutsigbar for en navigatør, og skal forhindre situasjoner der skip havner på kollisjonskurs. I Den engelske kanal er for eksempel nordgående trafikk fra Atlanteren separert i en sone langs det europeiske fastlandet. Sydgående trafikk fra Nordsjøen går langs den britiske kyst.
Tungt trafikkerte TSS-områder der flere skipsleder møtes, kan ha egne "rundkjøringer", for å rute skipene på en trygg måte gjennom slike krysningspunkt. Dette er vanligvis et midtgrunnsmerke, eller naturlige holmer og øyer i vannet. I kartet er det ført inn om rundkjøringen seiles med eller mot klokken, som regel mot.
Sjøveisreglene bestemmer at et skip ikke er fritatt fra andre sjøveisregler, selv om det går i TSS. Et skip skal ikke seile i de øvrige kysttrafikksonene, hvis det finnes en TSS som leder skipet gjennom det samme området. Seilfartøy, fartøy under 20 meter, og fiskefartøy er fritatt. Kryssing av TSS skal skje mest mulig på tvers av sonen, mens entring skal skje mest mulig i separasjonssonens fartsretning. Fiske er tillatt i TSS, men slike fartøy skal ikke vanskeliggjøre seilasen for andre fartøy som benytter separasjonssonen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.