Maskintelegraf
Maskintelegrafen på D/S Hestmanden gir signal til fyrbøterne om hvilken fart maskinen skal gi.
Maskintelegraf

Fart er generelle hastighetsuttrykk for et skip, normalt delt i full, halv og sakte.

Faktaboks

Etymologi

av middelnedertysk vart, 'gang, vei, reise'

Full fart er maskinens marsjfart, og skipet går med høyest mulig effektivitet gjennom vannet. Halv fart vil være omtrentlig halvparten av marsjfart, og beordres når det er forhold som gjør at skipet ikke kan gå for full maskin, men fortsatt holder et noe effektivt tempo.

Sakte fart er typisk for tåke og annet som forringer navigeringen, og når fartøyet legger til eller går fra. Enkelte skip opererer også med uttrykket ganske sakte fart. Sakte og ganske sakte er som regel den laveste farten et skip kan holde uten å miste styringsevne, også kalt styrefart.

Disse begrepene stammer fra da skip hadde maskintelegrafer og dampdrift. Dette innebar at fyrbøter og maskinist tok ned damptrykket, og tilpasset omdreiningshastigheten på veivaksel. Sammen med dekksoffiserene, kunne de også enes om hva for eksempel halv fart akter skulle innebære.

Moderne skip har automatiske spaker som viser maskinens kapasitet i prosent, og elektronisk utregning av satt fart. Likevel er det fortsatt en viss felles fortolkning blant sjøfolk om hva full, halv og sakte innebærer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg