Kommunalrett er den delen av jussen som handler om, og gjelder spesielt for, kommunene og fylkeskommunene. Den regulerer kommunenes og fylkeskommunenes organisering, oppgaver og kontroll.

Kommunalretten regulerer blant annet organiseringen av den kommunale og fylkeskommunale politiske ledelse og deres administrasjon, delegasjons- og fullmaktsforhold, samt saksbehandlingen og beslutningsprosessen i de kollegiale organene (herunder møte- og vedtaksregler og inhabilitet). Et kollegialt organ er et organ hvor deltakerne i fellesskap treffer beslutninger. Eksempler er kommunestyre og formannskap. Den setter de rettslige rammene for det kommunale selvstyret. Den regulerer kommunenes kompetanse og oppgaver, økonomiforvaltningen og de ulike kommunale organiseringsformer kommunene har til rådighet (herunder ulike former for interkommunalt samarbeid, kommunale og fylkeskommunale foretak og aksjeselskap). I tillegg inneholder den regler blant annet om kommunenes egenkontroll, statlig kontroll og tilsyn.

Det juridiske faget kommunalrett

En del av den spesielle forvaltningsretten

Kommunalrett er den delen av den «spesielle forvaltningsretten» som gjelder for kommuner og fylkeskommuner. I skjæringspunktet for emnet ligger det rettslige forholdet mellom stat og kommune, som må sees i sammenheng med prinsippet om kommunalt selvstyre.

Kommuner og fylkeskommuner er ikke en del av statsforvaltningen. De er selvstendige rettssubjekter på lokalt og regionalt nivå. Men de er også en del av det offentlige forvaltningsapparatet, og har ansvaret for store deler av de oppgavene som er lagt til den offentlige sektoren i Norge. Forvaltningsloven, offentleglova og kravene til forvaltningsavgjørelser som følger av ulovfestet rett gjelder både for kommunale, fylkeskommunale og statlige organer.

Grunnlovens sentrale forvaltningsrettslige prinsipper (som legalitetsprinsippet, offentlighetsprinsippet, likhetsprinsippet og saklighetsprinsippet) gjelder også for kommunene og fylkeskommunene.

Alminnelig kommunalrett

I likhet med forvaltningsrett kan kommunalretten deles inn i en «alminnelig» og en «spesiell» del. Den alminnelige kommunalretten er hovedsakelig regulert i kommuneloven, mens den spesielle kommunalretten er regulert i særlovgivning som er gitt for ulike sektorområder der kommunene har lovpålagte oppgaver.

De generelle rettsreglene i kommunalrett finnes hovedsakelig i kommuneloven. Kommuneloven er en rammelov for all kommunal og fylkeskommunal virksomhet. Den suppleres av bestemmelsene om valg til kommunestyret og til fylkestinget i valgloven og av inndelingslova.

Arbeidsmiljøloven og selskapslovgivningen (herunder aksjeloven) inneholder regler som også gjelder i kommunal sektor.

Grunnloven (eksempelvis § 112), EØS-avtalen og EMK gjennom menneskerettsloven setter flere rammer for kommunene.

Kommunelovens regler om kommunalt selvstyre skal sees i sammenheng med Grunnloven § 49 andre avsnitt vedtatt i 2016 som fastsetter at innbyggerne har rett til å styre lokale anliggender gjennom lokale folkevalgte organer.

Spesiell kommunalrett

Kommunalrettens «spesielle del» kan sies å omfatte særlovgivningen som regulerer kommunens og fylkeskommunenes sentrale arbeids- og ansvarsområder. Særlovgivningens betydning for kommunene/fylkeskommunene er først og fremst at den pålegger dem å ivareta bestemte oppgaver, som planlegging, primærhelsetjenester og skole. Dette korresponderer ofte med at innbyggerne er gitt rettigheter. Dette gjelder for eksempel plan- og bygningsloven, som bestemmer hvordan landets arealer skal brukes og reguleres, helse- og omsorgstjenesteloven, som pålegger kommunene å gi innbyggerne gode livsvilkår og tilby dem bestemte helse- og omsorgstjenester, og opplæringslova, som handler om rettigheter og plikter forbundet med opplæring og skolegang i Norge.

Hovedprinsipper i kommunalretten

Kommunalrett er bygd på noen grunnleggende prinsipper.

  • Kommunalt selvstyre, som handler om kommunenes selvbestemmelsesrett og innebærer at nasjonale myndigheter utøver sin myndighet i henhold til forholdsmessighetsprinsippet, nærhetsprinsippet og finansieringsprinsippet.
  • Legalitetsprinsippet, som innebærer at staten må ha hjemmel i lov for å gjøre inngrep i det kommunale selvstyret (herunder pålegge kommunene oppgaver, føre tilsyn med dem, med mer).
  • Offentlighetsprinsippet/åpenhetsprinsippet er et sentralt demokratisk prinsipp som gir innbyggerne rett til innsyn i kommunens virksomhet.
  • Prinsippet om enhetlig ledelse av den kommunale forvaltningen, som innebærer (i kommunene med et formannskapssystem) at kommunene er frie til å organisere seg selv innenfor rammene av kommuneloven, EØS-retten, samt noen få bestemmelser i annen lovgivning, men deres administrasjon kan kun ha én leder.
  • Generalistkommuneprinsippet, som innebærer at alle kommuner skal ha de samme oppgavene.
  • Kommunene må sørge for en bærekraftig utvikling.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Engelsrud, Gerd, Gunnar Jahren og Ingun Sletnes: Kommunalrett. Oppgaver, organisering og kontroll, 2. utgave, 2020, ISBN/EAN: 9788202537531 https://cappelendamm.no/_kommunalrett-9788202537531
  • Bernt, Jan Fridthjof, Oddvar Overå, Harald Hove: Kommunalrett, 4. utgave, 2002, ISBN: 9788251837613 [5. utgave forventes utgitt høsten 2024]

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg