Kommunelovens tekst er delt inn i ni deler.
Første del består av generelle bestemmelser om lovens formål og virkeområde (kapittel 1); Det kommunale og fylkeskommunale selvstyret lovfestes og gis et rettslig innhold (kapittel 2). De øvrige kapitlene gjelder kommuneinndeling og kommunenavn (kapittel 3), samt informasjon om kommunevirksomhet (kapittel 4).
De syv kapitlene i lovens andre del handler om folkevalgte og folkevalgte organer. Under kapittel 5 om kommunal organisering og kompetansefordeling mellom folkevalgte organer gis det blant annet en uttømmende opplisting av hvilke lovlige organer kommuner og fylkeskommuner kan ha. Det skilles mellom «folkevalgte organer» (§ 5-1) og «andre kommunale organer» (§ 5-2). Med noen unntak gjelder saksbehandlingsreglene i kapittel 11 for alle disse organene. Kapittel 6 handler om ordførerens valg, myndighet og oppgaver. De øvrige kapitlene i del to regulerer ulike aspekter ved valg til folkevalgte organer (kapittel 7), de folkevalgtes sentrale rettigheter og plikter (kapittel 8), kommunale og fylkeskommunale foretak (kapittel 9), og parlamentarisk styreform (kapittel 10).
Lovens tredje del regulerer innbyggerdeltagelse. I henhold til en av lovens formål om sterkt og representativt lokaldemokrati (§ 1-1) legges det til rette for aktiv innbyggerdeltagelse mellom valg, med bestemmelser om innbyggerforslag (§ 12-1) og folkeavstemninger (§ 12-2).
Fjerde del (kapittel 13) gir regler om kommunens og fylkeskommunens administrasjon. Lovens grunnleggende skille mellom de folkevalgte organene og administrasjonen synliggjøres her ved at administrasjonen er regulert i fjerde del, mens folkevalgte (og andre kommunale) organer er regulert i lovens andre del. I § 13-1 reguleres kommunedirektørens myndighet, oppgaver og ansvar. Det er ellers gitt få regler om administrasjonen i lovens kapittel 13.
Hovedreglene om økonomiforvaltningen finnes i femte del. Kapittel 14 gir regler for kommunenes og fylkeskommunenes økonomiforvaltning. Dens innledende bestemmelse oppstiller noen overordnede krav til styringen av kommunens/fylkeskommunens virksomhet og økonomi, slik som ivaretakelsen av deres økonomiske handleevne over tid. Kapittel 15 handler om selvkost og kapittel 16 handler om kommunenes og fylkeskommunenes rapportering til staten.
Sjette del inneholder regler om interkommunalt samarbeid. Det fastslås i § 17-1 at kommunene og fylkeskommunene kan samarbeide med hverandre for å utføre felles oppgaver. Det gis også en liste over de vanligste samarbeidsformene. Reglene om interkommunalt politisk råd i kapittel 18 og om kommunalt oppgavefellesskap i kapittel 19 er en nyskapning i kommuneloven 2018.
Syvende del regulerer egenkontroll i kommunen. Der lovfestes de viktigste kontrollordningene for en kommune/fylkeskommune. Det skilles mellom den folkevalgte delen og den administrative delen av egenkontrollen. Som øverste organ i kommunen og fylkeskommunen har kommunestyret og fylkestinget det øverste ansvaret for å kontrollere kommunens og fylkeskommunens virksomhet (kapittel 22). Reglene om kontrollutvalg og revisjon finnes i henholdsvis kapittel 23 og kapittel 24. Internkontroll med administrasjons virksomhet styres av kommunedirektøren, og gjelder både den sentrale administrasjonen og alle sektorer/etater innenfor kommunen/fylkeskommunen (kapittel 25). Kapittel 26 regulerer kommunenes styring og kontroll med ekstern virksomhet (eierstyring).
Åttende del gir regler om statlig kontroll og tilsyn med kommunene. Kommuneloven kapittel 27 regulerer lovlighetskontroll, og kapittel 28, statens kontroll med kommuner og fylkeskommuner med økonomisk ubalanse. I kapittel 29 er det gitt regler om håndteringen av situasjoner der kommuner og fylkeskommuner sliter med eller ikke lenger kan oppfylle sine betalingsforpliktelser. I kapittel 30 gis det nærmere regler om statlig tilsyn av kommunene og fylkeskommunene.
Niende del gjelder lovens ikrafttredelse og overgangsbestemmelsene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.