Kjærlighetsbrev tilhører brevsjangeren og er en personlig meddelelse fra et «jeg» til et «du». Kjærlighetsbrev er en av de mest private og personlige sjangrene, men uansett hvilket århundre brevene er skrevet i, sirkler de rundt mange av de samme følelsene: håp, lengsel, forventning, savn og sjalusi. Brevene er ofte motivert av et ønske om å holde forbindelsen ved like.

Som fortellinger fra virkeligheten er kjærlighetsbrev uovertrufne, og i likhet med andre personlige ytringer, som dagbøker, taler eller minnebøker, har kjærlighetsbrevet trekk fra både muntlig og skriftlig språk. Kjærlighetsbrevet hører vanligvis til sakprosaen, men det hører til skjønnlitteraturen når det inngår i en roman eller en annen fiksjon.

Forelskede mennesker har skrevet kjærlighetsbrev til hverandre i mange hundre år. Tidligere skrev man på papir, og det tok tid før brevet kom fram, og før man fikk svar. Meldingene som strømmer fram og tilbake på digitale plattformer, kan også kalles for kjærlighetsbrev, selv om både tempoet og formatet er et annet enn i den tradisjonelle brevvekslingen. En egen variant av sjangeren kjærlighetsbrev er valentinkort som sendes på valentinsdagen 14. februar.

Kjennetegn

Kjærlighetsbrevet oppfattes gjerne, og med rette, som det private brevet framfor noe: To mennesker betror seg til hverandre, i hemmelighet eller innenfor et lukket rom, som først og fremst gjelder de to. Den som skriver, vil uttrykke sine egne følelser for én annen.

Men til tross for at kjærlighetsbrevet er det mest åpenbare eksemplet på et privat og personlig brev vi kjenner til, er det i en viss forstand også det minst private: Noe av det som kjennetegner kjærlighetsbrev, nesten uansett når de er skrevet, er at de har noen faste motiver de sirkler om, som håp, forventning, savn, lengsel eller sjalusi.

Dessuten kommenterer ofte brevskriveren selve skrivingen, hvor man er når man skriver, eller hva man skriver om og hvorfor. Brevet blir slik en slags samtale utformet i enerom.

Språket i kjærlighetsbrevet er rettet mot framtiden, og det er tilbakeskuende. Det kan dreie seg om det som skal skje, og det som har skjedd, som for eksempel det første møtet.

Når kjærlighetsbrevet er et forfatterbrev som blir publisert i ettertid, er det ikke lenger hemmelig og privat, men del av en forfatters litterære verk.

Virkemidler

Kjærlighetsbrevet benytter ofte ord som vi kjenner fra litteratur, film og musikk: Det kan være språklige bilder, gjentakelser og vendinger, som bruk av ord som «elske», «savne», «lengte», eller selve tiltalen: «Kjære» og «Elskede».

Én side ved kjærlighetsbrevet som særlig knytter det til det dagligdagse og muntlige, er når brevskriveren ikke har noe bestemt å skrive om, men bare vil opprettholde kontakt for kontaktens skyld. For eksempel: «Jeg har ikke noe å si, sender bare disse linjene for å si at jeg tenker på deg.» Språket i kjærlighetsbrevene er ofte insisterende: «Ikke glem meg, jeg er her», eller det mer fortvilte: «Ikke gå fra meg, vær så snill!» Insisteringen er på sin side nært knyttet til gjentakelsen: «Skriv, skriv, skriv!» Denne formen for kommunikasjon er en måte å bevare forbindelsen på – tvinge deg til å framkalle et bilde av meg. Spor av dette finnes i mange kjærlighetsbrev, men sjelden så sterkt som i dagens elektroniske forbindelser, med emojis som følelsestegnet framfor noe. Akkurat som lengselen og følelsen krever bekreftelse, venter kjærlighetsbrevet svar, hvis ikke vil forbindelsen opphøre eller forandres.

En brevveksling tilsier jo at det dreier seg om mer enn ett brev. Det er forløpet og tiden som gir brevene en historie, og i denne historien er ikke bare brevskriverne involvert, men også en eventuell redaktør eller utgiver, dersom brevene utgis.

Teori

I sin tid fantes det regler og mønstre knyttet til alle slags brev – kjærlighetsbrev var ikke noe unntak, forteller John Chr. Jørgensen i Om breve (2005). Kjærlighetsbrev er som all annen litteratur styrt av konvensjoner og tradisjoner. Han gir eksempler på såkalte brevbøker som tilbød oppskrifter på hvordan du skal skrive hvis du vil lykkes hos din elskede. Den første kom i 1624, men Jørgensen viser særlig til Julius Strandbergs Brevbog for Elskende fra 1879. Den ble enormt populær og trykt opp mange ganger fram til 1919. Regler for hvordan personlige erklæringer skulle formidles, var riktig nok også den gang vanskelige å gi; den første regelen var nettopp at det ikke er noen regel når det gjelder å uttrykke hjertets følelser. Likevel kunne det være nyttig med eksempelbrev for å finne det riktige stil- og tonelaget: Man må øve på den tilsynelatende spontaniteten. Det interessante med de såkalte eksempelbrevene er at de så tydelig viser fram brevet som en skriftlig form.

«Å skrive et brev er å kartlegge sine koordinater – temporale, romlige, emosjonelle, intellektuelle – for å fortelle en annen hvor man befinner seg på et gitt tidspunkt, og hvor langt man har kommet siden man sist skrev», skriver brevforskeren Janet Altman. Kartmetaforen synliggjør avstanden mellom brevskriver og mottaker – man må orientere den andre om sin situasjon, samtidig som det blir klart at brevet, som kartet, må leses og tydes.

Historie

Kjærlighetsbrevet har vært del av litteraturens historie så langt tilbake som vi kjenner den. Et av de første og viktigste eksemplene fra kjærlighetsbrevets historie er middelalderens brevveksling mellom teologen Abélard og hans elev Héloïse. Deres forbudte og hemmelige kjærlighetsforhold, som endte med at han ble kastrert og hun ble abbedisse i et kloster, har for ettertiden blitt stående som et vitnesbyrd om tragisk kjærlighet. Brevene mellom dem har hatt stor påvirkning på senere brevskrivere og diktere, for eksempel identifiserte den unge Camilla Wergeland i Norge seg med Héloïse da hun var forelsket i Johan Sebastian Welhaven.

Norske forfattere

Eksempler på norske forfattere som skrev kjærlighetsbrev som siden er publisert, er Camilla Collett, Amalie Skram og Olav H. Hauge.

Brevromaner

Kjærlighetsbrev finnes også i berømte brevromaner. Kjærlighetsbrevene som nonnen Sóror Mariana Alcoforados skrev på 1600-tallet, og som ble inkludert i en brevroman utgitt i 1669, regnes som en portugisisk kulturskatt. Særlig på 1700-tallet finner vi mange romaner der brev inngår som del av det romantiske plottet. Samuel Richardsons Pamela (1740), Jean-Jacques Rousseaus Julie, eller den nye Héloïse (1761) og Johann Wolfang von Goethes Den unge Werthers lidelser (1774) er alle eksempler på det.

Skeiv litteratur

Forelskelse mellom to av samme kjønn var lenge tabu, men noen forhold har fått litterært uttrykk gjennom kjærlighetsbrev og er blitt utgitt i bokform. Spesielt kjent er brevene Oscar Wilde skrev til Lord Alfred Douglas, og brevene mellom Vita Sackville-West og Virginia Woolf. 21. januar 1926 skriver for eksempel West til Woolf: «I am reduced to a thing that wants Virginia. I composed a beautiful letter to you in the sleepless nightmare hours of the night, and it has all gone: I just miss you, in a quite simple desperate human way.” Edith Øbergs brevroman Pr. Korrespondanse fra 1916 kan også plasseres i en skeiv litteraturtradisjon.

Brev og billedkunst

Personer som skriver, mottar eller diskuterer kjærlighetsbrev, er et tilbakevendende motiv i eldre billedkunst, for eksempel hos Vermeer og François Boucher. Men for noen kunstnere har brevene deres også blitt del av et større kunstnerskap. I brevkorrespondansen mellom Lee Miller og Roland Penrose som startet etter at de møtte hverandre i 1937, har fotografen og surrealisten Miller laget bildekollasjer. Kjærlighetsbrevene har i nyere tid blitt en del av utstillinger med hennes fotografier. De ble utgitt i bokform i 2023.

Manipulerte brev

Vi har historiske eksempler på at redaktører av brevsamlinger har manipulert kjærlighetsbrev for å få fram en bestemt historie og slik tilrane seg kontroll. Én slik måte å få kontroll på, er å legge til fiktive brev, slik en fransk redaktør faktisk gjorde i en utgave av Héloïses brev fra 1642, der hensikten var å gjøre henne mer dydig. De fiktive brevene «beviste» at Héloïse heller ville inngå ekteskap med Gud enn med Abélard, og dermed ble det at hun fortsatte å begjære Abelard også etter at hun ble abedisse, fortrengt.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Altman, Janet Gurkin 1982. Epistolary. Approaches to a Form, Columbus: Ohio State University Press.
  • (Red.) Amundsen, Leiv1926–34. Camilla Collett, Dagbøker og breve, 5 bind: Gyldendal.
  • Cappelen, Bodil & Olav H. Hauge 2006, Brev 1970–75, Oslo: Det norske samlaget.
  • (Red.) Andersen, Per Thomas m.fl. 2010. Brev. Til Jorunn på 70-årsdagen, Trondheim: Tapir forlag.
  • Dahlbäck, Kerstin 1994. Ändå tycks allt vara osagt. August Strindberg som brevskrivare, Stockholm: Natur och Kultur.
  • (Red.) Garton, Janet 2002. Elskede Amalie. Brevvekslingen mellom Amalie og Erik Skram I-III, Oslo: Gyldendal.
  • (Red.) Gullichsen, Harald 2002, Brevvekslingen mellom Abélard og Héloïse – med et utdrag fra Abélards verker, Aschehoug: Torleiv Dahls kulturbibliotek, 2002.
  • (Red) Holland, Merlin. 2006. Oscar Wilde – A life in letters. Carrol & Graf
  • Jørgensen, John Chr. 2005, Om breve. Ni essays om brevformen i hverdagen, litteraturen og journalistikken, København: Museuam Tusculanums Forlag.
  • MacArthur, Elizabeth J. 1990. Extravagant Narratives. Closure and Dynamics in the Epistolary Form, Princeton: Princeton University Press.
  • Miller, Lee og Roland Penrose. 2023. Love Letters Bound in Gold Handcuffs. SD Books
  • Selboe, Tone 2023. Kjærlighetsbrev. Oslo: Forlaget Oktober.
  • West, Vita Sackville og Virginia Woolf 2021. Love Letters: Vita and Virginia, London: Vintage Books.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg