jibb

Jibbing kan framstå som noe kaotisk i det seilene slår over.
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0
Den gule vimpelen viser vindens retning inn fra styrbord akter, rom slør, og at en kursendring mot babord vil forårsake en jibb.
Rom slør

Jibb er en seilmanøver i medvind der akterenden dreier gjennom vindøyet og får ny vindretning inn fra den andre siden.

Faktaboks

Etymologi
av nederlandsk gijpen

Ut fra typen rigg seilfartøyet har, krever manøveren en endring av seilenes stilling. Skværriggede seil behøver kun mindre justeringer som å stramme til motsatt hals fra den det ligger på, bermudarigger og gaffelseil må slå bommen over med konstant vindkraft i seilene, og dette innebærer en viss risiko.

Teknikk

Jibbing skjer som oftest på rom slør, som vil si at vinden kommer inn på skrått aktenfra. Som et alternativ til å seile en tregere platt lens, velger ofte båter å jibbe seg i et sikksakk-mønster med vinden for å seile fortere. Spesielt bermudariggede båter drar fordel av en jibb i motsetning til å slå når en seiler på kryss, siden vindkraften forsvinner midlertidig under denne manøveren.

Kraften fra vinden vil under en jibb vil gripe tak i seilene fra motsatt side på bermudarigger, og ut fra vindforholdene kan denne bevegelsen skje fort. Fokken vil slå over på motsatt side, og skjøtene må strammes på motsatt side. Storseilet og bommen vil i tillegg slå over, og dette bør mannskapet være forberedt på. Bommens bevegelse over senterlinjen kan treffe mennesker og påføre betydelig skade, i tillegg til å kaste folk over bord, og belaste riggen ut over det normale. Under rolige vindforhold kan disse bevegelsene gå sakte og ikke utgjøre noen stor risiko, ved sterkere vind må nødvendige forebyggende tiltak gjøres før båten jibber. Ved seiling i medvind oppleves forholdene som rolige grunnet båtens bevegelse med vinden, dette gjør at en jibb gjerne oppstår tilfeldig og momentant ved små kursendringer.

Som tiltak ved en jibb bør mannskap være klar over manøveren før den oppstår. I tillegg kan en under rolige vindforhold gjerne ta tak i bommen med håndkraft og flytte den kontrollert over senterlinjen. Et annet alternativ som er mye brukt under platt lens og seiling med inverterte seil, kalt wing-on-wing, er å sette en preventer, som er et skjøte som holder bommen fast på den ene siden. Dette innebærer riktig nok en risiko ettersom storseilet da er låst i stilling hvis båten endrer kurs. Et annet alternativ i sterkere vind er å stramme inn bommen på løygangen og føre den kontrollert mot senter, deretter slå over og jibbe, før en slipper ut på løygangen igjen på motsatt side. Et tredje alternativ er å vende baugen opp mot vindøyet, slå gjennom vindøyet og falle av til en ligger på ny kurs. Denne dreiningen på rundt 300 grader kalles for en kuvending.

For skværriggede båter vil ikke denne problematikken oppstå, men slike båter møter på en delvis lik utfordring hvis de seiler på kryss og skal slå gjennom vindøyet. De kan derfor dreie 300 grader inn i en jibb for å møte vinden på motsatt side, dette kalles også for en kuvending. Ved bruk av spinnaker og genakker på slør eller lens kan bevegelsene i en bermudarigget seilbåt føre til tap av rorkontroll under en jibb. Vindkreftene overstyrer skrogets bevegelse i vannet, og spesielt for seilbåter uten stabiliserende kjøl kan dette føre til at fartøyet kullseiler ved at baugen stuper ned i vannet og liknende.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg