Blodørn er en henrettelsesmetode beskrevet i den norrøne litteraturen. I sagaer fortelles det at man drepte en fiende ved å «riste blodørn» eller «riste ørn» på ham, det vil si å skjære løs ribbena fra ryggsøylen og trekke ut lungene.

Kildene forteller om fire personer som skal ha blitt utsatt for blodørn:

  • Sigurd Fåvnesbane ristet blodørn på Lyngve som hevn for drapet på Sigurds far, Sigmund. Dette er nevnt i Reginsmál (strofe 26) og i Tåtten om Norne-Gjest (kapittel 6).
  • Orm Storolvsson rister blodørn på jotnen Bruse i Tåtten om Orm Storolvsson (kapittel 9).
  • Ivar Beinlause ristet blodørn på kong Ælla av Northumbria som hevn for drapet på Ivars far, Ragnar Lodbrok. Dette er beskrevet i Sagaen om Ragnar Lodbrok (kapittel 17), i Tåtten om Ragnarssønnene (kapittel 3) og i Saxos Gesta Danorum (IX,315). I virkeligheten falt kong Ælla i slaget ved York i 867.
  • Einar jarl av Orknøyene ristet blodørn på Halvdan Håføtt/Hålegg, kong Harald Hårfagres sønn, som hevn for drapet på Einars far, Ragnvald jarl. Dette er beskrevet i Heimskringla (Harald Hårfagres saga, kapittel 30–31) og i Sagaen om orknøyingene (kapittel 8). I skaldekvad tilskrevet Einar selv, står det derimot at Halvdan falt i kamp.

Selv om det å riste blodørn er et motiv som går igjen i mange sagaer, er det ikke mulig å si at det faktisk har vært utført. De to første tilfellene er beskrevet i mytisk-eventyrlige tekster. De to siste tilfellene finnes det motstridende samtidige kilder for, og de norrøne kildene, særlig kildene om Ragnar Lodbrok og sønnene hans, som historieskriveren Saxo trolig også har brukt som kilde, har preg av eventyrfortellinger.

Religionshistorikeren Jan de Vries antydet at det å riste blodørn opphavlig kunne ha vært en rituell handling og begrunnet det særlig med en myte der Odin forvandlet seg til en ørn. I Sagaen om orknøyingene blir det fortalt at handlingen var et offer til Odin, og det blir hevdet at beskrivelsen i de mange kildene har en så fast form at det kan minne om en rituell handling. Dette synet er imidlertid ikke allment akseptert.

Norrønfilologen Roberta Frank mener at beskrivelsen i sagaene beror på en misforståelse av kenninger i skaldediktene, kenninger som beskriver åtselfugler som klorer opp ryggene på de beseirede fiendene på slagmarken.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Frank, Roberta: Viking Atrocity and Skaldic Verse. The Rite of the Blood-Eagle. English historical review, 99/1984. 332–343.
  • Hovstad, Johan 1948: Heim, hov og kyrkje. Studiar i norrøn etikk. Oslo.
  • Näsström, Britt-Mari 2001: Blot. Tro og offer i det førkristne Norden. Oslo.
  • Storm, Gustav 1877: Ragnar Lodbrok og Lodbrokssønnerne. Kristiania.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg