Dekormaleren Finn Krafft, som mye senere skulle bli Riksantikvarens restaureringskonsulent, restaurerte det gamle inventaret og sto for barokkinspirert bemaling av innredningen som bladranker på søylene, marmorering på listverk og skymaling med basunengler i himlingen. På den nedforede fondveggen over koråpningen malte han en dommedagsfremstilling: En tronende Kristus med Agnus Dei ved foten flankert av mottakelsen i himmelen og fordrivelsen til helvete.
Det sterke innslaget av barokkstil var langt mer enn en tilpasning til det gamle inventaret, Det var utslag av tidens egen stil og smak, eller rettere sagt av den nasjonalromantiske retningen som med former fra norsk 1600- og 1700- tall skulle prege mange norske kirker fra 1905 til rundt 1930.
Ved restaurering av Hurdal kirke i 1950-årene ble den gamle altertavlen og prekestolen hentet tilbake dit, men det gamle alteret i rik snekkerrenessanse fra 1600-tallet fikk bli igjen i Skrukkeli. Til erstatning fikk man en ny altertavle i 1600- talls former utskåret av sogneprest Rostad i Nannestad. Den nye prekestolen hadde vært anskaffet til Hurdal kirke i 1871. Nå ble den utstyrt med nye farger og evangelister av en malermester fra Nannestad. Det opprinnelige forsøket på illusjon av en liten landsens kirke fra slutten av 1600-tallet er således nesten intakt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.