Skien Flyplass Geiteryggen
Skien Flyplass Geiteryggen
Av .

Skien Flyplass, Geiteryggen er en sivil flyplass i Skien kommune i Telemark fylke. Flyplassen ligger omtrent fem kilometer fra Skien og ble åpnet i 1952.

Historie

Trafikkutvikling (reisende inkl. transitt)

2015 13411
2016 4137
2017 0
Kilde: Avinor AS

Etter å ha benyttet sjøfly på Grenlands elver og kanaler i mange år, ble Telemark Flyselskap stiftet i 1946, for å starte jobben med en lokal flyplass. Seks år senere sto flyplassen klar på Geiteryggen, og det første flyet kunne lande 7. februar 1952.

Flyplassen har vært eid av kommunene Skien, Porsgrunn og Bamble, men fra 2002 har Skien kommune stått som eneeier.

Etter hvert ble flyplassen en lufthavn med fast trafikk. Lufthavnen på Geiteryggen har en historie knyttet nært opp mot gründeren Snorre Kjetilson og hans selskap Fjellfly AS. Dette selskapet var etablert på Geiteryggen, og hadde på det meste 14 fly i drift, i perioden selskapet eksisterte (fra 1952 til konkursen i 1972). Selskapet opererte daglige ruter, blant annet til Oslo og Hamar, i tillegg til en mengde charteroppdrag.

Ved lufthavnen var det kafédrift, i tillegg til terminalen. Området var også kjent på grunn av bjørnungene Bamsefar og Tasselass, som bodde like ved.

Ruteoperatører

Flyselskapet Norving benyttet Skien lufthavn, Geiteryggen, som sin tekniske hovedbase, og hadde flere daglige ruteavganger mot Oslo på 1980-tallet. Da selskapet la ned, overtok Norsk Air AS rutedriften en periode, før de flyttet virksomheten til Sandefjord lufthavn, Torp i 1993.

En kort periode i 1996 hadde flyplassen også rute mot København, da Sun-Air etablerte drift. Også Teddy Air, Guardair, European Executive Express og Bergen Air Transport var innom Geiteryggen med ruter i en periode, fram til 2004.

Virtuelt flyselskap

I 2005 etablerte lokalt næringsliv det virtuelle flyselskapet «Vildanden». Selskapet skulle stå for salg og markedsføring, mens flyene ble wet-leaset fra ulike flyoperatører. I starten kom flyene fra Coast Air, og deretter fra Danish Air Transports baltiske datterselskap, DOT. I 2007 hadde Geiteryggen ruter mot Stavanger, Molde, Bergen og Stockholm.

«Vildanden» ble slått konkurs i 2011, og Danish Air Transport (DAT) fortsatte da rutedriften mot Bergen og Stavanger under eget selskap. Widerøe kom også inn på rutene mot Bergen, og etter hvert la DAT ned sine ruter. Widerøe la ned sin rutedrift ved lufthavnen i juni 2015.

Nedleggelse av rutedrift

I 2015 bestemmer Skien kommune seg for å legge ned den kommunale driften av Skien lufthavn, Geiteryggen, som følge av at Samferdselsdepartementet kuttet støtten til drift av flyplassen. Kommunen overlot driften av anlegget til flyklubbene, som nå driver det i samarbeid under selskapet Grenland Luftsportssenter.

Flyplassen er nå godkjent for mindre fly med maksimal vekt 5 700 kilo, og maksimalt ni passasjerer.

Testanlegg

Selskapet MSG Production etablerte i 2018 et anlegg for utvikling og test av et nytt system for deicing, vask og inspeksjon av fly ved Geitryggen. I den forbindelse ble det blant annet fløyet inn en Boeing 737 fra Sør-Afrika, som skal stå fast stasjonert tilknyttet anlegget.

Ulykker og hendelser

  • 29. september 2016 oppsto det brann om natten i en hangar ved Skien lufthavn, Geiteryggen. Fire fly tilhørende flyklubben Russian Warbirds gikk tapt i brannen.

Trafikkdata

  • ICAO: ENSN
  • IATA: SKE
  • Betjening: Ingen
  • Rullebane (TODA): 1383/1383 meter

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg