Skien lufthavn, Geiteryggen, sivil lufthavn i Skien kommune, Telemark fylke. Flyplassen ligger ca. 5 km fra Skien og ble åpnet i 1952.

Etter å ha benyttet sjøfly på Grenlands elver og kanaler i mange år, ble Telemark Flyselskap stiftet i 1946, for å starte jobben med en lokal flyplass. Seks år senere sto lufthavnen klar på Geiteryggen, og det første flyet kunne lande 7. februar 1952.

Lufthavnen har vært eid av kommunene Skien, Porsgrunn og Bamble, men fra 2002 har Skien kommune stått som ene-eier.

Lufthavnen på Geiteryggen har en historie knyttet nært opp mot gründeren Snorre Kjetilson og hans selskap Fjellfly AS. Dette selskapet var etablert på Geiteryggen, og hadde på det meste 14 fly i drift, i perioden selskapet eksisterte (fra 1952 til konkursen i 1972). Selskapet opererte daglige ruter, blant annet til Oslo og Hamar, i tillegg til en mengde charteroppdrag.

Ved lufthavnen var det kafedrift, i tillegg til terminalen. Området var også kjent på grunn av bjørnungene Bamsefar og Tasselass, som bodde like ved.

Flyselskapet Norving benyttet Skien lufthavn, Geiteryggen, som sin tekniske hovedbase, og hadde flere daglige ruteavganger mot Oslo på 1980-tallet. Da selskapet la ned, overtok Norsk Air AS rutedriften en periode, før de flyttet virksomheten til Sandefjord lufthavn, Torp i 1993.

En kort periode i 1996 hadde flyplassen også rute mot København, da Sun-Air etablerte drift. Også Teddy Air, Guardair, European Executive Express og Bergen Air Transport var innom Geiteryggen med ruter i en periode, fram til 2004.

I 2005 etablerte lokalt næringsliv det virtuelle flyselskapet «Vilanden». Selskapet skulle stå for salg og markedsføring, mens flyene ble wet-leaset fra ulike flyoperatører. I starten kom flyene fra Coast Air, og deretter fra Danish Air Transport's baltiske datterselskap, DOT. I 2007 hadde Geiteryggen ruter mot Stavanger, Molde, Bergen og Stockholm.

«Vilanden» ble slått konkurs i 2011, og Danish Air Transport (DAT) fortsatte da rutedriften mot Bergen og Stavanger under eget selskap. Widerøe kom også inn på rutene mot Bergen, og etter hvert la DAT ned sine ruter. Widerøe la ned sin rutedrift ved lufthavnen i juni 2015.

I 2015 bestemmer Skien kommune seg for å legge ned den kommunale driften av Skien lufthavn, Geiteryggen, som følge av at Samferdselsdepartementet kuttet støtten til drift av flyplassen. Kommunen overlot driften av anlegget til flyklubbene, som nå driver det i samarbeid under selskapet Grenland Luftsportssenter.

Lufthavnen er nå nedgradert til å kun ta mindre fly med maksvekt 5 700 kilo, og maksimalt 9 passasjerer.

Natt til 29.september 2016 oppsto det brann i en hangar ved Skien lufthavn, Geiteryggen. Fire fly tilhørende flyklubben Russian Warbirds gikk tapt i brannen.

  • Passasjerer (inkl. transitt) 2016: 4.137
  • Passasjerer (inkl. transitt) 2017: 0
  • ICAO: ENSN
  • IATA: SKE
  • Betjening: Ingen
  • Rullebane (TODA): 1383/1383 meter

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.