Avisingsutstyr, utstyr som brukes for å hindre eller fjerne isdannelse på et luftfartøy. Når man skal forhindre at det danner seg is på et luftfartøy kalles det for avising (anti-icing) eller anti-ising.

Når man skal fjerne is som allerede har lagt seg, kalles også det for avising på norsk, men i dette tilfellet ligger det engelske uttrykket de-icing til grunn.

Is, rim og snø vil uten unntak endre et luftfartøys aerodynamiske egenskaper, samtidig som luftfartøyets ytelser reduseres. Det er derfor viktig at all snø, rim og is fjernes før avgang.

Alle luftfartøy som opereres der det kan dannes is, skal ha avisingsutstyr montert og det skal være sertifisert for operasjoner under isingsforhold. Kravene stilles av både sikkerhetsmessige og juridiske grunner. 

Hva slags avisingsutstyr som er i bruk, varierer mellom typer av luftfartøy. Hvilke deler av luftfartøyet som skal beskyttes, spiller også inn. Normalt opereres det med følgende former for avising:

En gummikappe dekker forkanten av vingene og den horisontale haleflaten. Kappen har langsgående kanaler som blåses opp med luft, slik at isen sprekker og blåses bort.

Forkanten av vinger og haleflater varmes opp, enten ved hjelp av innebygde elektriske elementer eller ved hjelp av dyser som avgir varm luft fra flyets motorer.

Kjemikalier sprøytes på flatene før avgang, ofte etylenglykol.

I tillegg finnes det elektronisk basert utstyr som oppdager og varsler om at det legger seg is på luftfartøyet, men ofte brukes det lys som rettes mot vingeforkanten av besetningen på flyet, for å se om det dannes is.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.